تابلو کانبان چیست وچطوری میشه ازش استفاده کرد؟

روش کانبان یک روش شناخته شده برای مدیریت کارهای تیمی یا فردیه. اگه دوست داری ویدیو رو نگاه کن، بعدشم میتونی آموزش مفصلش رو در همین پست مطالعه کنی. [ytp]https://youtu.be/iKc0OIgldqk[/ytp]

کانبان یعنی چی و از کجا اومده؟

کانبان یک کلمه ی ژاپنیه به معنی ِ «تابلوی تصویری». پایه های این روش از حدود سال ۱۹۴۰ در شرکت تویوتا ریخته شد. روش کانبان اولیه اوایل قرن ۲۱ میلادی، کله گنده های صنعت نرم افزار با این روش آشنا شدن و فهمیدن میتونن ازش در پروژه های خودشون استفاده کنن. اینجا بود که روش شناخته شده ی کانبان به جهان معرفی شد. یعنی از سال ۲۰۰۷. حالا بریم سراغ روش کانبان و ببینیم چطور میشه ازش استفاده کرد:

طریقه استفاده از روش کانبان

این روش که قدمتش هم خیلی زیاده الان در شرکت ها و صنایع مختلفی استفاده میشه. با اطمینان میشه گفت شغلت هرچی که باشه، میتونی از روش کانبان برای مدیریت جریان کارت استفاده کنی. چطوری؟

قسمتهای اصلی

برای استفاده از این روش کافیه یک تابلوی کانبان بسازی. این تابلو سه تا ستون اصلی داره:
  1. ضروری (Requested)
  2. در حال انجام (In Progress)
  3. انجام شده (Done)

مراحل استفاده از روش کانبان

این روش هم مثل بقیه ی روش های بهره وری یک سری مرحله و نکته داره که من اینجا به ساده ترین شکل ممکن براتون توضح میدمش.

۱- تصویرسازی جریان کار

اول از همه برای تصویرسازی باید یک تابلوی شامل کارت ها و ستون ها داشته باشید. هر ستون نشون دهنده ی یک قدم از جریان کاری شماست. هر کارت هم یک مورد کاری رو نشون میده. و کل تابلوی کانبان هم وضعیت کاری شما رو بهتون نشون میده. بیاین ساده تر بررسیش کنیم. هر کاری که باید انجام بشه رو توی یک کارت می نویسیم و اون رو در ستون ضروری ها (Requested) قرار میدیم. وقتی شروع به انجامش کردیم، کارت رو در ستون ِ در حال انجام میذاریم. وقتی هم که اون کار کاملا تموم شد می بریمش به ستون انجام شده.

۲- دسته بندی ستون ِ «در حال انجام»

میشه سه تا ستون اولیه رو بنا به نیازمندی هامون تطبیق بدیم. مثلا توصیه میشه که ستون ِ در حال انجام رو به سه تا ستون تقسیم کنیم. اینطوری مدیریت کارهای در حال انجاممون راحت تر میشه.
  1. دارم روشون کار می کنم (WORKING)
    • این ستون مربوط به کارت هایی میشه که خودم الان دارم روشون وقت میذارم. یعنی نیازمندی بیرونی برای پیشرفت نداره.
  2. در حال انتظار (WAITING)
    • این ستون مربوط به کارهایی میشه که برای انجام شدنشون نیازمندی بیرونی دارن. مثلا یک مجوزی باید صادر شه، یک پرداختی باید انجام شه. خلاصه یک نفری اون بیرون یک کاری باید بکنه تا من بتونم این کار رو انجام بدم. دست من نیست.
  3. برای بازبینی (REVIEW)
    • این ستون هم همونطوری که از اسمش پیداست، قراره بازبینی بشه. کارتهایی که اینجا هستن انجام شدن، اما قبل از انتقالشون به ستون انجام شده، باید خودم یا کس دیگری بهشون نگاهی بندازه.

۳- بازخورد و بهبود روش

اولا یادت باشه ما در روش کانبان تمرکزمون روی کاره. ما دلمون میخواد کارها سریعتر و بهتر انجام بشن. هدفمون این نیست که افراد رو مدیریت کنیم و هی بهشون کار بدیم و مدام مشغول نگهشون داریم، نه. حواسمون به جریان کارهاست. دوما دلیل اینکه ما الان این روش رو می شناسیم، اینه که یک سریا سعی کردن از روش ابداعی کارخانه ی تویوتا، با ایده های خودشون استفاده کنن. کلا هر شغل و شرکتی نیازمندی های خاص خودش رو داره. بنابراین چه تکی چه تیمی اگه دارین از این روش استفاده می کنین، حتما جایی برای بهبود و تغییر در نظر بگیرید.

روش های مختلف استفاده از تابلو کانبان

تابلو کانبان رو میشه به شکل های مختلفی استفاده کرد. تابلوی دستی یا دیجیتالی، نرم افزارهای مختلف، دفتر، تخته وایت برد و ... . من اینجا عکس از چندتا نمونه هاش براتون آوردم. [caption id="" align="aligncenter" width="711"]استفاده از تابلو کانبان در بولت ژورنال استفاده از تابلو کانبان در بولت ژورنال[/caption] [caption id="" align="aligncenter" width="694"]استفاده از تابلو کانبان در محیط کار استفاده از تابلو کانبان در محیط کار[/caption] [caption id="" align="aligncenter" width="742"]استفاده از تابلو کانبان در محیط کار (مربوط به حوزه ی آی تی) استفاده از تابلو کانبان در محیط کار (مربوط به حوزه ی آی تی)[/caption] [caption id="" align="aligncenter" width="738"]استفاده از تابلو کانبان در نرم افزار monday.com استفاده از تابلو کانبان در نرم افزار monday.com[/caption] [caption id="" align="aligncenter" width="512"]استفاده از تابلو کانبان در نرم افزار ترلو استفاده از تابلو کانبان در نرم افزار ترلو[/caption]   من سعی کردم در این پست به ساده ترین شکل ممکن برات توضیح بدم روش کانبان چطوریه. امیدوارم ازش یاد گرفته باشی. به نظرت مطالب تونست برات مفید باشه؟ لطفا نظرت رو زیر همین مقاله بنویس. جای چی در این مقاله خالی بود؟ اون رو هم بنویس. اگرم فکر میکنی این پست میتونه به درد بقیه بخوره، لطفا توی شبکه های اجتماعی خودت نشر برده و برای دوستانت بفرست. [yop_poll id="1"] ممنون :)

منابع

وبسایت kanbanize کل مطالب این وبسایت درباره ی روش کانبان هست. اگه انگلیسی تون خوبه حتما بهش سر بزنید. منبع عکس 

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید