در پژوهش اینترنتی دانشگاه شهید بهشتی شرکت کن و کد تخفیف جایزه بگیر!

افسردگی فصلی چیست و چطور میشه باهاش کنار اومد؟

افسردگی فصلی یا همون اختلال عاطفی فصلی بیشتر تو فصل‌های پاییز و زمستون خودش رو نشون می‌ده و می‌تونه باعث بشه که حس کنی هیچ انرژی نداری، خوابت به هم بریزه یا حتی اشتها و حالت روحیت تغییر کنه. واسه بعضی‌ها، با تغییر فصل و کوتاه شدن روزا و کاهش نور خورشید، این حس‌های منفی شروع می‌شه. ولی خبر خوب اینه که راه‌های زیادی هست که می‌تونی از پس این شرایط بر بیای!

چرا پاییز و زمستون حالتو خراب می‌کنه؟

وقتی پاییز و زمستون شروع می‌شه و روزها کوتاه‌تر می‌شن، میزان نور خورشید که بدنمون دریافت می‌کنه به شدت کاهش پیدا می‌کنه. این کاهش نور خورشید تأثیر مستقیمی روی ساعت بیولوژیکی بدن یا همون ساعت شبانه‌روزی ما داره. ساعت شبانه‌روزی (یا ریتم شبانه‌روزی) به صورت طبیعی توسط نور روز تنظیم می‌شه و نقش مهمی در تنظیم خواب، بیداری، سطح انرژی، و حتی خلق و خو داره. وقتی نور خورشید کمتره، این ساعت دچار اختلال می‌شه. به همین خاطر:

  • تنظیم خواب به هم می‌ریزه: ممکنه شب‌ها زودتر احساس خواب‌آلودگی کنیم یا صبح‌ها سخت‌تر از خواب بیدار بشیم.
  • سطح انرژی کاهش پیدا می‌کنه: به دلیل کاهش نور خورشید و تغییرات در ملاتونین، انرژی کمتری در طول روز داریم.
  • تغییرات خلق و خو: کاهش نور روز باعث افت سطح سروتونین می‌شه که می‌تونه منجر به احساسات منفی و حتی افسردگی بشه.

سروتونین و ملاتونین: کلیدهای اصلی خلق‌و‌خو

سروتونین: این ماده‌ی شیمیایی که در مغز تولید می‌شه، به عنوان ماده‌ی شادی شناخته می‌شه. سروتونین کمک می‌کنه که ما احساس خوشحالی و آرامش داشته باشیم. وقتی که نور خورشید کم می‌شه، سطح سروتونین هم پایین میاد و این می‌تونه باعث بشه که خلق و خوی ما افت کنه و احساس افسردگی و بی‌حوصلگی کنیم.

ملاتونین: این هورمون در تنظیم خواب نقش داره. وقتی که نور طبیعی کم می‌شه، بدنمون ملاتونین بیشتری تولید می‌کنه. ملاتونین باعث می‌شه احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنیم. به همین دلیل در پاییز و زمستان ممکنه بیشتر از حد معمول احساس خستگی کنیم یا حتی تمایل به خوابیدن داشته باشیم، حتی اگه به اندازه کافی استراحت کرده باشیم.

این ترکیب از تغییرات هورمونی و اختلال در ساعت شبانه‌روزی، دلیل اصلیه که چرا بسیاری از افراد در پاییز و زمستان حس و حال خوبی ندارن و به اصطلاح دچار افسردگی فصلی می‌شن.

چطور با افسردگی فصلی کنار بیایم؟

۱. نور بیشتر به زندگیت بیار

اگه نمی‌تونی از نور طبیعی استفاده کنی، می‌تونی از لامپ‌های مخصوص نوردرمانی استفاده کنی. این لامپ‌ها شبیه نور خورشید عمل می‌کنن و به بدن کمک می‌کنن که دوباره رو حالت طبیعی تنظیم بشه. لامپ های ادیسونی یا شمع روشن کردن هم انتخاب های خوبی هستند. 

۲. فعالیت بدنی فراموش نشه

ممکنه تو فصل‌های سرد خیلی حال ورزش نداشته باشی، ولی حتی یه پیاده‌روی کوتاه هم می‌تونه حالتو بهتر کنه. ورزش کردن باعث تولید اندورفین می‌شه که همون ماده‌ایه که بعدش احساس خوبی بهت می‌ده.

۳. خونه‌ات رو دلپذیر کن

یه ایده خوب واسه کنار اومدن با زمستون، مفهوم هوگا از فرهنگ دانمارکه. هوگا یعنی ایجاد یه حس آرامش و گرما تو خونه با استفاده از نورهای گرم مثل شمع، پتوهای نرم، و محیطی که توش حس راحتی کنی. می‌تونی شب‌ها با دوستان و خانواده جمع بشی و از فضای گرم و صمیمی لذت ببری.

۴. تغذیه مناسب داشته باش

تو این فصل‌ها، بیشتر سمت غذاهای گرم و مقوی مثل سوپ‌ها و خوراکی‌های سالم برو. علاوه بر این، یه لیوان چای یا دمنوش گرم می‌تونه حال و هوات رو عوض کنه.

۵. وقت گذروندن با آدمای خوب

نباید تو این فصل‌ها خودتو از جمع دور کنی. اگه وقت‌گذرونی با دوستان و خانواده برات ممکنه، این کار می‌تونه یه حال خوب بهت بده. سعی کن برنامه‌های کوچیک دورهمی داشته باشی تا از سرمای زمستون هم لذت ببری.


افسردگی فصلی یه چیز واقعی و قابل درمانه. می‌تونی با استفاده از نوردرمانی، ورزش، ایجاد محیط دلپذیر و ارتباط با آدمای خوب، حس و حال بهتری تو پاییز و زمستون داشته باشی. یادت باشه که همیشه یه راه حل هست، فقط کافیه امتحان کنی و ببینی چه چیزی بیشتر بهت کمک می‌کنه!

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید