یک دفتر برنامه ریزی باید منعطف باشه و همه ی حوزه های زندگی ما رو پوشش بده. یکی از این حوزه ها، معنویت و نماز خوندنه.  امروز صفحه ی ردیاب نماز رو بهتون آموزش میدم که هم باعث میشه نمازهای روزانه تون رو مرتب بخونید، هم اگه قضا بشن میتونید با برنامه ریزی قضای اون نمازها رو به جا بیارید.
  • تازه خانوم ها می تونن از این صفحه به عنوان ردیاب عادت ماهانه هم استفاده بکنن!

ردیاب نماز(Prayer tracker)

ردیاب های متفاوتی برای ثبت و ارزیابی کارهای مختلف وجود دارد؛ مانند ردیاب عادت، ردیاب ساعت، ردیاب مطالعه و کلی ردیاب دیگه. ردیاب نماز هم مانند این ردیاب هاست و برای ثبت و پیگیری مداوم نماز هاست که الان قراره راجبش اطلاعاتی رو یاد بگیریم. اینجا رو بخون: ردیاب عادت چیست و چطور ارزیابیش کنیم

نحوه رسم جدول ردیاب نماز

اول باید تصمیم بگیریم که در هر صفحه می خواهیم چه مدت زمانی رو ردیابی کنیم.  میتونیم توی هر صفحه سه ماه رو نمایش بدیم(  یعنی به صورت فصلی) یا حتی هر صفحه فقط مربوط به یک ماه باشه. ما اینجا سه ماهه رو نشون میدیم. هر جدول پنج ستون  عمودی (مربوط به پنج نماز روزانه) و ۳۰ یا ۳۱  ردیف افقی (برای تعداد روز های هر ماه) خواهد داشت. بالای هر جدول نام هر ماه را مینویسیم و کنار هر جدول میتوانیم به صورت ستونی تاریخ روزها و ایام هفته را بنویسیم ( البته نوشتن تاریخ ها به تنهایی یا همراه با نوشتن حرف اول هر روز -شنبه: ش- اختیاری است ولی نوشتن هر دو در کنار هم خالی از لطف نیست) و به همین صورت جدول هر ماه را رسم میکنیم. پس تاریخ کنار هر حدول اینطوری میشه:
  • ش ۲۴
  • ی ۲۵
  • د ۲۶
  • ...
[caption id="attachment_7894" align="aligncenter" width="223"]ردیاب نماز دانلود ردیاب نماز[/caption]  

کلید واژه های جدول برای پر کردن

برای اینکه بتوانیم جدول را پر کنیم نیاز به یک سری کلید واژه داریم (که برای هر شخص میتونه متفاوت باشه) مثلا: رنگ  سبز: نماز ها خوانده شده رنگ قرمز: عادت های ماهیانه خط تیره مشکی: نماز های قضاشده نمازهای قضا شده ای که بعدا جبرانشون کردیم رو میتونیم روشون ماژیک سبز بکشیم که مشخص باشن. (به دلخواه میتوانید حتی نماز اول وقت را با سبز پر رنگ و نمازی که خوانده شده ولی اول وقت نبوده را هم با سبز کمرنگ تر مشخص کنید ولی ما اینجا تنها از یک سبز استفاده میکنیم)

نحوه پر کردن جدول

  • هر کدام از نماز های هر روز را که خواندیم خانه مربوط به آن را با رنگ سبز پر میکنیم.
  • میتوانیم نماز هایی که قضا شده اند را با – نشان دهیم به دو دلیل:
    • این جوری نماز های قضا را از نماز هایی که خواندیم و فراموش کردیم علامت بزنیم و خانه خالی دارند جدا میکنیم.
    • علامت زدن نماز های قضا شده باعث میشود باز هم سراغ این صفحه از دفترمان بیایم این جوری بر خلاف ردیاب های عادت که اگر کاری انجام ندهیم سراغ صفحه مربوطه هم نمی رویم که علامت بزنیم و این باعث میشه بیشتر یادمون بره و کمتر هم اون کار رو انجام بدیم؛ با مراجعه به صفحه ردیاب نماز و علامت زدن نماز های قضا باز سراغ دفترمان رفته ایم بنابراین به خاطر علامت زدن، احتمال نماز خواندمان هم بیشتر میشود.
  • روزهای عادت ماهیانه بهتر است با رنگ متفاوتی نمایش داده شود تا به راحتی از بقیه خانه ها جدا شوند (اینجا از قرمز استفاده کردیم)
بعد از اتمام عادت ماهیانه هم برای پر کردن جدول به روال قبل بر میگردیم. [caption id="attachment_20997" align="aligncenter" width="282"]طرز پر کردن جدول نماز قضا طرز پر کردن جدول نماز قضا[/caption]

به جا آوردن نماز های قضا

از آنجایی که نماز های قضا را با – مشخص کردیم اگر برنامه ای برای خواندن نماز قضا داشتیم، میتوانیم با مراجعه به همین ردیاب نماز، خانه های مربوط به نماز های قضا را به راحتی پیدا کنیم و با خواندن هر نماز قضا، خانه مربوط به آن را مجدد سبز کنیم. (ولی من ترجیح میدم یا – ها را به + تبدیل کنم یا حتی اونها رو با یک رنگ دیگه مثلا آبی پر کنم این جوری در بلند مدت هم میتونم راحت تر تعداد نماز هایی که قضا شده بودند و آنها را به جا آورده ام از نماز هایی که در زمان مشخصشان خوانده شده اند جدا کنم و برای به حداقل رساندن نماز های قضا برنامه ریزی کنم) پر کردن جدول را میتونیم به همین شیوه ادامه بدیم. صفحه ردیاب نماز میتواند به صورت یکجا گزارش نماز های خوانده شده، نماز های قضا، نماز های قضای جبران شده را به علاوه یک ردیاب عادت ماهیانه به ما بدهد. [caption id="attachment_20995" align="aligncenter" width="222"]دانلود جدول نماز قضا دانلود جدول نماز قضا[/caption] دانلود چاپکی نمازهای قضا یک نکته ی مهم همونجوری هم که میدونین نیاز نیست خودمون رو خسته کنیم و جدول ماه های بعد را هم آماده کنیم، همین که حالت و جای کلی هر جدول ترسیم بشه کفایت میکند. حتی خطوط کامل جدول پیش رو که یک جدول ۳۰ روزه هست را هم نیاز نیست در ابتدا کامل رسم کنیم میتوانیم خطوط را به صورت هفتگی یا ۵ تا ۵ تا یا حتی روزانه رسم کنیم و نیاز به وقت زیادی برای رسم نیست. فایده استفاده از ردیاب نماز نکته ای که ردیاب نماز دارد این است که پر کردن آن مثل بقیه ردیاب های عادت نیست؛ در ردیاب عادت هر زمان که کار تعیین شده را انجام دهیم علامت میزنیم و هر زمان که انجام ندهیم هیچ کاری نمیکنیم؛ ولی ردیاب نماز این جوری نیست و به تنهایی شامل بخش های متفاوتی است مانند: نماز اول وقت، نماز خوانده شده(غیر از اول وقت)، نماز قضا و همچنین وقت های عادت ماهیانه ای که برای خانم ها وجود دارد که در آن ایام نه میشود نماز عادی خواند و نه نماز قضا. برای همین ردیاب نماز را بهتر است از سایر ردیاب ها جدا کنیم تا این موارد را بتوانیم برای آن در نظر بگیریم و کیفیت معنوی زندگیمون رو بهتر ارزیابی کنیم. [aparat id='AnOj3']  

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید