ردیاب عادت چیست و چطور ارزیابیش کنیم؟

ردیاب عادت یکی از صفحه های معروف بولت ژورناله که البته در سیستم های مختلف برنامه ریزی استفاده میشه. برای اینکه یاد بگیری ردیاب عادت چیست و چطور پر میشه ویدیوی زیر رو تماشا کن یا به خواندن ادامه بده 😉 [aparat id='bq8BG']

ردیاب عادت چیست؟

ردیاب عادت یک جدوله که به ما کمک می کنه عادت کنیم یک سری کارها رو به صورت روتین انجام بدیم. این ردیاب معغمولا به صورت یک جدول ماهانه کشیده میشه. در ردیف بالایی جدول تاریخ روزها رو می نویسیم و در ستون کناری جدول فهرست کارهایی که می خوایم برامون عادت بشه رو یادداشت می کنیم. هر روز هر کدوم از کارها رو که انجام دادیم علامت می زنیم و پیش میریم. هدف اینه که تا جایی که می تونیم هر مورد رو هر روز انجام بدیم تا خونه های جدول خالی نمونه.

کدگذاری رنگی در ردیاب عادت

برای حفظ تعادل در ردیاب عادت می تونیم از کدگذاری رنگی استفاده کنیم اینطوری که حوزه های اصلی زندگی مون رو مشخص کنیم و سپس تعیین کنیم هر عادت مربوط به کدام حزوه میشه. برای هر حوزه هم رنگ مشخص کنیم و علامت های مربوط به هر عادت رو با رنگ مخصوص اون حوزه ثبت کنیم. این کار چه کمکی بهمون می کنه؟ با پر شدن تدریجی ردیاب عادت ترکیب رنگ ها بیشتر میشه و حتی با یک نگاه می تونیم تشخیص بدیم که کدوم رنگ بیشتر استفاده شده و کدوم کمتر. به عبارتی به کدوم حزوه ی زندگی مون بیشتر داریم توجه می کنیم و به کدوم کمتر بها میدیم. بر این اساس میتونیم تصمیم بگیریم که‌ آیا نیاز هست تغییری در سبک زندگی مون به وجود بیاریم یا نه.. همینطوری خوب و متعادل پیش میریم!

ارزیابی ردیاب عادت

ردیاب عادت هم مثل هر قسمت دیگری در برنامه ریزی نیاز به ارزیابی داره و بدون ارزیابی کامل نیست. ارزیابی یعنی بعد از پایان یافتن دوره ی ردیابیمون، بشینیم به ردیاب نگاه کنیم ببینیم چطور پیش رفتیم و برای دوره ی بعدی باید چه تغییراتی در ردیاب عادتمون بدیم. من برای ارزیابی ردیاب عادتم دو کار اینجام میدم:
  1. کشیدن نمودار روزانه در پایین جدول: برای هر روز می شمارم که چند عادت رو انجام دادم و یک نمودار با توجه به تعداد عادت های انجام شده ی هر روز می کشم. (توی فیلم مفصل تر توضیح دادم). این نمودار به من نشون میده میزان راندمانم در طول ماه چطور بوده، چه زمان هایی راندمان بالاتری داشتم و چه زمانی کمتر.
  2. کشیدن نمودار دایره ای رنگی: تعداد عادت های انجام شده ی مربوط به هر حوزه رو می شمارم. یعنی تعداد نقطه های هر رنگ رو جدا جدا می شمارم و بعد یک درصد میگیرم که عادت های مربوط به حوزه چند درصد کل عادت های انجام شده رو تشکیل می دادن. این نمودار به من کمک میکنه بفهمم دارم برای کدوم حوزه های زندگیم بیشتر انرژی و توجه میذارم و به کدوم حوزه ها داره کم توجهی میشه.
البته برای ارزیابی ردیاب عادت می تونید این پست رو هم مطالعه کنید ⬅️ آموزش تحلیل ردیاب عادت

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید