راه حل هایی برای تبدیل روزهای بی انگیزه به روزهای مفید

روزهای بی‌ انگیزه همون روزهاییه که وقتی از خواب بیدار می‌شیم، دلمون میخواد کار کردن رو تا میشه عقب بندازیم. بذار اول این صفحه رو چک کنم، بذار اول یک پیام به دوستم بدم، بذار یک چیزی بخورم. این «بذار»ها گاهی ما رو از ساعت ۹ صبح که بیدار میشیم تا ساعت ۴ بعد از ظهر مشغول نگه میداره و اون موقع هم میگیم: «امروز که دیگه نشد! میذارم مال فردا!» سوال اینجاست که اون روزهایی که از خواب بیدار میشیم و «حسش نیست!!» که پشت میز بشینیم و درس بخونیم یا کار کنیم، چکار میشه کرد؟! خدا رو شکر که از شب قبل تا همون روز میشه با یک سری کارهای ساده حال خودمونو بهتر کنیم طوری که در پایان روز به جای اینکه بگیم «باشه واسه فردا» بگیم: «آخیییییش!»

۱- روز قبل صبحونه رو آماده کنید

معمولا روزهای تعطیل که قرار نیست سر کار یا مدرسه و دانشگاه بریم، برنامه ریزی میکنیم که من میخوام امروز کلی کار انجام بدم و کلی درس بخونم. و چون اون روز عجله ای برای بیرون رفتن نداریم هوس یک صبحونه ی مفصل میکنیم و این صبحونه خوردن گاهی یکی دو ساعت طول می کشه. بهتره از روز قبل یک صبحونه ی مختصر ولی کامل رو آماده کنیم تا فردا صبحش که با انگیزه از خواب بیدار شدیم و میخوایم سراغ کارهامون بریم، نیازی به گذروندن وقت زیاد روی آماده کردن صبحونه نباشه. چیزهایی مثل سیب زمینی آب پز، سالاد و یا ساندویچ های ساده رو میشه از روز قبل آماده کرد و در یخچال گذاشت و فردا صبح تا چای آماده بشه گرمشون کرد و خورد. (البته سالاد گرم کردن نداره! :)) )

۲-لیست کارها شب قبل آماده باشه

خیلی فرق داره صبحی که از خواب بیدار میشی و دقیقا میدونیم قراره چکار کنیم، با صبحی که از خواب پا میشیم و با خودمون فکر میکنیم: «خب... امروز چکار کنم؟» در حالت اول با فاصله ی زمانی کمی پشت میز میشینیم و با انگیزه کارو شروع می کنیم و در حالت دوم ممکنه حتی از صبح تا ظهر درگیر این باشیم که اولویت چه کاری بیشتره یا اصلا «امروز حال ِ انجام چه کاری رو دارم!» بهتره شب قبل در حد پنج دقیقه!!!!!!! روی یک کاغذ کارهایی رو که فردا باید انجام بشن بنویسید. یک لیست ساده مثل: ۱- به دکتر زنگ بزن. ۲- فصل پنج و شش رو تموم کن. ۳- پاور پوینت رو آماده کن. همین پنج دقیقه ای که شب قبلش وقت بذارید فرداش به شدت شما رو جلو میندازه.

۳- از کاری که براتون سخت تره شروع کنید

از بین لیست کارهایی که اول صبح جلومونه برای انجام دادنه، بعضیاش راحت تر و لذت بخش تره و بعضیاش سخت تر و استرس دار تر. با کدوم شروع کنیم؟ با اونی که دلمون نمی خواد!!!! چون معمولا هیچ کاری اونقدرا که فکر میکنیم سخت نیست و بعد از انجام شدنش انگیزه و انرژی بیشتر میگیریم برای انجام دادن بقیه کارها. در حالیکه اگر اون کار رو بذاریم بمونه و هی سرمون رو با کارای دیگه گرم کنیم، تمام طول روز ته دلمون نگران اون کاری هستیم که دلمون نمیخواد انجامش بدیم و حتی ممکنه ناخودآگاه انجام دادن کارای دیگه رو طول بدیم تا وقت برای اون کار سخته نمونه. پس یادتون باشه با اون کاری شروع کنید که براتون سخت تره!

۴-محیط اطرافتون رو مرتب کنید

اگر صبح از خواب بیدار شدید و میدونید جه کارهایی باید انجام بدید اما همچنان حالشو ندارید، تمیز کردن اطراف میتونه راه خوبی برای بیدار شدن مغزتون باشه. مثلا اُپن آشپزخونه رو دستمال بکشید یا کتابهایی که روی میز افتادن رو مرتب کنید. این کار به ذهنتون نظم میده و شما رو برای انجام دادن کارهای دیگه تون آماده میکنه.

۵- استفاده از فضای مجازی رو محدود کنید

وقتی وسط کار گوشی تون رو بر میدارید که «اینستا چک کنید» یا کارایی از این قبیل، اول یک نیم نگاه به ساعت بندازید و واسه خودتون یک محدودیت بذارید. مثلا الان ساعت یازده و پنج دقیقه ست من تا یازده و ربع یوتیوب نگاه میکنم. تازگیا یک ویژگی جدید به اینستاگرام اضافه شده که توش مدت زمانی رو که شما هر روز واسه ش وقت صرف میکنید ثبت میکنه. میتونید یک سقف براش تعیین کنید. مثلا من سقف سی دقیقه تعیین کردم و هر روز وقتی که سی دقیقه با اینستاگرام کار میکنم برام نوتیفکیشن میاد که وقتت تمومه! دیگه برو بیرون!!

۶- مایعات بنوشید

یکی از راه های بیدار نگه داشتن مغز و با انگیزه بودن، نوشیدن آب و مایعات در حین کاره. برای یک ساعت یک بطری آب معدنی یا شربت خنک کنار دستتون بذارید و امتحان کنید!   دوستای عزیزم، این راهکارهای تجربه ی شخصی خودم از مقاله هایی بوده که قبلا خوندم و واقعا به کارم اومده. امیدوارم به دردتون بخوره و با انجام دادنشون روزهای مفیدتری داشته باشید. اگر شما کارهای دیگه ای رو برای پیدا کردن حس بهتر نسبت به کار انجام میدید خوشحال میشم که توی کامنت ها بگید تا هم من و هم بقیه استفاده کنیم. دوستتون دارم :)

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید