یک لیست وظایف متعادل چه شکلیه؟ | چطور بنویسیمش؟

چطور  لیست وظایف واقعی و قابل اجرا بنویسیم؟

به نظرت چه چیزهایی رو باید در لیست وظایف نوشت؟ آیا هرچی کار مهمه باید بریزیم توی لیستمون؟ اصلا آیا نیازه فکر کنیم که چه چیزهایی باید نوشته بشن؟

تو این مقاله با هم یاد می‌گیریم چطور لیست هایی بنویسیم که متعادل باشه و بتونه زندگی ما رو در آرامش پیش ببره.

 

لیست‌های یکنواخت پر!

اگه تا الان فقط یه لیست ساده از همه‌ی کارهایی که تو ذهنت هست نوشتی، بدون اینکه بدونی کدومش مهم‌تره یا کدوم فوریتی داره، وقتشه این روش رو بذاری کنار. همه‌ی کارهای ما مثل هم نیستن. مثلاً «مطالعه برای امتحان» با «خرید هدیه تولد دوستت» یا «خوندن رمان مورد علاقه‌ت» یه جور نیستن. هنگام نوشتن لیست وظایف، باید به تفاوت ماهیتی کارها با همدیگه فکر کنیم و لیستی بنویسیم به شکل متعادلی از انواع مختلف وظایف رو در خودش جا داده باشه.

 

سه نوع اصلی موارد در لیست وظایف

وظایف ما احتمالا مربوط به یکی از این سه دسته میشن: کارهای ضروری، جبرانی و رویایی. یک لیست وظایف متعادل باید از هر سه دسته در خودش داشته باشه.

🔸 کارهای ضروری

اون‌هایی هستن که مهمن و اگه انجام نشن، واقعاً مشکل درست می‌شه. مثلاً من باید هر هفته ویدیوهای پیشرو رو حتما ضبط کنم وگرنه بد میشه!

🔸 کارهای جبرانی

کارهایی که قبلاً جا مونده و هنوز باید انجام بشن. مثلاً وقتی دو جلسه از کلاسم رو به خاطر مسافرت غیبت کردم، حالا باید بخونم و خودم رو برسونم. یا اگر قرار بوده تا ماه پیش یک پروژه رو تموم کنم و حالا رسیده به این ماه، باید حتما جبرانش کنم تا تموم بشه.

🔸 کارهای رویایی

این‌ها اون کارهایی هستن که اگه هم انجام ندی کسی چیزی نمی‌گه، ولی برای دلت مهمن. مثل پیاده‌روی برای حال خوبت، نوشتن، نقاشی، یا هر چیزی که بهت انرژی می‌ده. این دسته ی آخر خیلی وقتا نادیده گرفته می‌شه، در حالی که برای داشتن یه زندگی متعادل، وجودش لازمه.

 اولویت‌بندی رو فراموش نکن

بعد از اینکه کارهات رو دسته‌بندی کردی، حالا نوبت اولویت‌بندیه. یعنی مشخص کن کدوم کار از بقیه مهم‌تره و باید زودتر انجام بشه. اینطوری حتی اگه به همه‌ی کارها نرسی، حداقل خیالت راحته که مهم‌ترین‌ها رو انجام دادی. کاری که به عنوان اولویت انتخاب می کنی میتونه مربوط به هر یک از اون سه دسته باشه. یعنی فکر نکن حتما یک کار ضروریه که تبدیل به اولویت میشه، نه! یک کار رویایی هم میتونه در یک هفته یا حتی یک ماه اولویت زندگی تو باشه.

 

وقتی لیست وظایفت ترکیبی از این سه نوع کار باشه و بدونی چی برات اولویته، دیگه اون لیست تبدیل می‌شه به یه ابزار کمکی، نه یه لیست ترسناک! لیستی که کمک می‌کنه هم به کارهای واجبت برسی، هم عقب‌افتاده‌ها رو جبران کنی، هم به کارهایی برسی که حال دلت رو خوب می‌کنن.

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
فاطمه فرجی

فاطمه فرجی

18 خرداد 1404 ساعت 17:24

خیلی خوب بود