پنج نکته برای بهتر شدن بولت ژورنال

امروز می‌خوام راجع به این حرف بزنم که چه چیزهایی ممکنه باعث بشن نتونیم نهایت استفاده رو از برنامه ریزی به روش بولت ژورنال داشته باشیم. اگر تازه بولت ژورنالتون رو شروع کردید و یا حتی مدت‌هاست که ازش برای برنامه ریزی و پیشرفت استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم متن زیر رو بخونید. حدس میزنم شما هم دچار این مشکلات شده باشید و خوندن متن زیر بتونه به بهبود عملکردتون در بولت ژورنال کمک بکنه.

۱- برای هر صفحه از بولت ژورنال فکر کنیم

هدف از داشتن بولت ژورنال اینه که بتونیم اون «زندگی که دلمون می‌خواد» رو داشته باشیم. زندگی که توش خوشحالیم و رو به جلو حرکت می‌کنیم. برای به دست آوردن این خوشحالی به روش بولت ژورنال باید روی تمام صفحه‌ها فکر کنیم. باید بدونیم که از زندگی چی می‌خوایم و چرا اونو می‌خوایم. برای تصمیم گیری راجع به اینکه بهتره چه صفحه‌هایی رو داشته باشید ، بهتره به جای کپی کردن صفحه ها از دفترهای دیگران اول فکر کنید که چه چیزی به درد شما می‌خوره. البته ایده گرفتن از دیگران همیشه کار خوبیه و هدف من هم در اینستاگرام نردیشمی اینه که ایده های جدید رو نشون بدم. اما برای اینکه دفتری داشته باشید که شما رو به جلو حرکت بده، بهتره وقت بذارید، به خواسته های درونی‌تون فکر کنید و صفحه‌ها رو متناسب با چیزی که شما از زندگی‌تون می‌خواید طراحی کنید. یعنی اول فکر کنید و بعد شروع کنید به نوشتن برنامه ریزی در دفتر.

۲- هدف‌ ها رو به هدف‌ های کوچک ‌تر تقسیم کنیم

صفحه‌های زیادی از بولت ژورنال با نوشتن هدف‌هامون پر میشن. ممکنه این هدف‌ها چیزهای بزرگتری باشن که یک شبه به دست نیان. چیزهایی مثل خریدن خونه یا گرفتن مدرک دکتری. برای رسیدن به این اهداف بهتره اونا رو به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. یک هدف بزرگ رو یک بار ننویسید و بعد فراموشش کنید. بلکه اونو تبدیل به هدف های ماهانه تقسیم کنید و هر ماه به خودتون یادآوری کنید که باید چه‌کاری برای رسیدن به اون هدف بزرگ انجام بدید. برای بالا رفتن از یک نرده‌بان بلند باید از تعداد زیادی پله بالا برید. هدف‌های کوچک همون پله‌ها هستند و در طولانی مدت با رسیدن به اونها میبینید که به هدف بزرگتون نزدیک و نزدیک تر شدید! مثلا همین الان یک کاغذ بردارید و هدف بزرگ زندگی‌تون رو بنویسید. چیزی مثل خریدن خونه! حالا اون هدف رو به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید. مثلا ( تحقیق درباره‌ی وام های بانکی، پس‌انداز پول) و بعد این قسمت های کوچک‌تر رو بین ماه‌های آینده تقسیم کنید. طوری که اگر رسیدن به هدف بزرگ ۱۲ ماه زمان میخواد، دوازده هدف کوچک داشته باشید برای دوازده ماه آینده! بهتون قول میدم که اینطوری میتونید به اون هدف بزرگ برسید!

۳- زمانی رو برای ارزیابی برنامه‌ریزی اختصاص بدیم

اینطوری نباشه که اولین روز برنامه‌ریزی هیجان‌زده و با انگیزه باشیم و دو روز بعد دیگه دلمون نخواد به دفترمون نگاه بندازیم! بولت‌ژورنال یک دفتر جادویی نیست. اینطور نیست که یک روز وقت بذاریم و درستش کنیم و بعد بندازیمش یک گوشه و بعد اون خودش زندگی ما رو بهتر کنه و به ما حس خوشحالی بده! نه! بولت ژورنال تنها در صورتی کار می‌کنه (و خیلی خوب هم کار می‌کنه!!!!) که توی بازه‌های زمانی مختلف چند دقیقه بشینیم و به برنامه‌ای که نوشتیم نگاه کنیم. فکر کنیم که چه پیشرفتی کردیم و کجاها کم‌کاری کردیم. اینکه چطور میشه این برنامه رو بهتر کرد. اینکه چه چیزهایی نیاز به تغییر داره و حتی چه چیزهایی باید حذف بشن. برای من این ارزیابی چیزی حدود ده دقیقه از انتهای هر روزم رو می‌گیره و تاثیرش روی تمام زندگیم اونقدر زیاده که نمیشه توصیفش کرد!

۴- شکست اصلی در شروع نکردنه!

خیلیا به من پیام میدن و میگن نمی‌دونیم از کجا شروع کنیم. هرچند دلیل‌های متفاوت زیادی شنیدم اما بیشتر افراد از این می‌ترسن که اشتباه برنامه‌ریزی کنند یا اینکه نتونند به برنامه ریزی پایبند بمونند. می‌دونستید هیچ کدوم از دلیل ها توجیه مناسبی برای فرار از برنامه ریزی نیستند؟ شروع نکردن نوعی شکست محسوب میشه درحالیکه عمل نکردن به یک برنامه لزوما شکست خوردن نیست! اصلا قرار نیست که به همه ی چیزهایی که می نویسیم عمل کنیم. این اتفاق هیچ وقت نمی افته! یکی از بزرگترین دلایلش هم اینه که ما علاقه داریم کارهایی برای خودمون بتراشیم که نه وقتشو داریم و نه ارزشی برای زندگی مون دارن! کی گفته که هر چیزی که توی دفتر نوشته شد باید حتما انجام بشه؟ گاهی بهتره یک قدم بریم عقب و نگاه کنیم که آیا اصلا اون کاری که توی برنامه جا دادیم به نفع زندگی مون هست یا نه؟ خیلی وقت ها جواب این سوال منفیه. از اینکه دفترتون خوشگل نباشه یا برنامه نرسید نترسید. از این بترسید که اگه یک روز دیرتر شروع کنید، یعنی یک روز بیشتر هدر دادین. به نظر من بزرگترین شکست در زندگی هدر دادن وقته. چون زمان چیزیه که هیچ جایگزینی نداره. روزی که بدون تلاش برای رسیدن به رویا گذشت، هدر رفته و این شکست واقعیه. پس از شکست خوردن دست بکشید و شروع کنید!

۵- روی چیزهایی تمرکز کنیم که قدرت کنترل کردنشون رو دارید

ممکنه توی بولت ژورنالتون چیزی رو برنامه ریزی کنید که به راحتی شرایط انجام دادنش از بین بره. اصلا احتمال اینکه همه چیز و همه کس دست به دست هم بدن که شما خوشحال و خرم به برنامه تون برسید خیلی کمه. در حالیکه احتمال بارون اومدن، قطع شدن اینترنت، شنیدن یک خبر بد، سردرد گرفتن، مریض شدن فرزندتون و هر چیزی شبیه اینا خیلی زیاده. آیا کنترل ابرای توی آسمون دست شماست؟ نه! تقریبا کنترل هیچ چیز دست شما نیست غیر از خودتون! پس وقتی از خواب پا میشید و میبینید شرایط متفاوت با چیزیه که انتظارشو داشتید، ( مثلا استاد یک کلاس جبرانی یهویی گذاشته یا داره از آسمون تگرگ میباره) ، به جای اینکه از اون اتفاق یک دلیل بسازید برای نرسیدن به برنامه تون بهتره فکر کنید و یک راه جایگزین پیدا کنید. به جای اینکه بگید: «امروز خیلی سرده عمرا نمیتونم برم بیرون و کاری که برنامه ریزی کرده بودم رو انجام بدم» با خودتون فکر کنیم که چطور میتونید با وجود شرایط نامناسب به اون برنامه برسید. باور کنید قدرت اصلی در دست خود ماست. شرایط بیرونی همواره تغییر میکنه. متاسفانه ما آماده ایم تا از شرایط بد یا حتی خوب بیرونی برای هیچ کاری نکردن سوءاستفاده کنیم!  درحالیکه یکی از راه‌های پایبند بودن به برنامه اینه که از اون شرایط به نفع برنامه استفاده کنید!   امیدوارم این نکته‌ها اونقدر به دردتون بخوره که تاثیرش از فردا روی زندگیتون معلوم بشه. همین الان برای چند دقیقه فکر کنید و ببینید آیا شما اشتباه‌هایی رو که اینجا اشاره کردم دارید یا نه. آیا بهتره چیزی رو توی برنامه یا نوع استفاده تون از بولت ژورنال تغییر بدید؟ اگر شما هم نکته ی دیگه ای برای بهتر شدن کار با بولت ژورنال دارید همین پایین بنوسید تا هم من و هم بقیه ی دوستان بتونید از تجربه ی شما استفاده کنیم! شاید هم من با استفاده از چیزی که از شما یاد گرفتم یک پست بنویسم! :)  

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید