وابی سابی چیست؟ | ارتباطش با برنامه ریزی؟!

اگر هنرمندی از خانواده ی نقاش یا طراح دکوراسیون باشید، یا حتی اگه به این هنرها علاقه داشته باشید، احتمال داره اسم وابی سابی رو جایی شنیده باشید! معمولا از وابی سابی در حیطه های هنری صحبت میشه، اما حتما دلیلی داره که امروز می خوام باهاتون درباره ی وابی سابی صحبت کنم! وابی سابی هم مثل ایکیگای یک مفهوم ژاپنیه، ازونجایی که پست مربوط به ایکیگای رو خیلی دوست داشتید، امروز باز هم از این موضوع براتون نوشتم! دانلود صفحه ی تمرین ایکیگای

معنی وابی سابی

این عبارت ژاپنی از دو کلمه تشکیل شده: «وابی» به معنی « زیبایی باشکوه سادگی محقر » و  «سابی» به معنی «گذر زمان و زوال متعاقب». در حقیقت وابی سابی میگه زیبایی هر چیز در نقص اونه. این دیدگاه قشنگ کاملا برخلاف دیدگاه غربیه که زیبایی رو در کمال می بیند. وابی سابی از گذرا بودن، فردیت و ماهیت ناقص چیزها خوشش میاد چون همین خصوصیاته که اون چیز رو  منحصر به فرد، واقعی و زیبا می کنه. چیزهایی مثل ترک های یک گلدان، شکاف های چوب، برگ های روی سنگ یا پاشیدن جوهر روی کاغذ. وابی سابی گذرایی رو می پذیره و می دونه که همه چیز در جهان، طبیعت ِ تغییر کننده داره در نتیجه میشه به مسیری بخشنده و پر از فرصت های بی حد و حصر وارد شد.

وابی سابی و کمال گرایی

ایده آل گرایی یعنی اعتقاد داشته باشیم «باید بی نقص بود!» وای که چه دنیای وحشتناکیه دنیایی که مدام توش تلاش می کنیم به کمال برسیم و تا نرسیدن به کمال مطلق راضی نباشیم. وابی سابی میگه بهتره نقص ها رو بپذیریم. پذیرفتن نقص ها توجه ما رو به اونچه که واقعا اهمیت داره بر می گردونه: بهبودی پیوسته. در واقعیت همیشه نقص وجود داره و «کمال» چیز دست نیافتنی محسوب میشه. اما همواره میشه بهتر شد. «بهتر شدن» قابل دستیابیه! با داشتن چنین ذهنیتی دیگه خطاها رو به شکل مین نمی بینیم بلکه اون ها رو نشانه هایی در نظر می گیریم که ما رو به سمت مقصد هدایت می کنند..

وابی سابی در برنامه ریزی

خب حالا می تونید پیش بینی کنید وابی سابی چه ارتباطی با برنامه ریزی داره؟ معمولا حتی انسان هایی که در دسته ی کمال گرا ها نیستند، در هنگام برنامه ریزی دلشون می خواد به همه چیز برسند. بیشترین ساعت مطالعه، بهترین نتیجه ی کاری، خوندن همه ی کتاب های معروف، سفر کردن، وقت گذرانی با دوستان. همه و همه و همه چیز رو با هم می خوایم! نمیشه! مفهوم وابی سابی در برنامه ریزی یعنی با قدم های آهسته و پیوسته جلو بریم. کم کم تغییر کنیم. قبول کنیم که با تمرین همه چیز بهتر میشه و از این بهتر شدن ِ پیوسته لذت ببریم. قانونی وجود داره به نام قانون ده هزار ساعت که خیلی معروفه. این قانون میگه که برای استاد شدن در هر چیزی، باید ده هزار ساعت روش تمرین کنید. ده هزار ساعت! کمال گرایی میگه تا زمانی که در چیزی استاد نشده باشم انگار هیچ کاری نکردم! درحالی که وابی سابی میگه بیا از این ده هزار ساعت لذت ببریم. تو با هر ساعت یک قدم جلو رفتی. تو داری آروم تغییر می کنی و بهتر میشی. این بهتر شدن رو بپذیر!

وابی سابی در بولت ژورنال

از اونجایی که احتمالا دفتر بولت ژورنال دارید، می خوام بهتون ایده بدم که چطور میتونید این مفهوم رو به وسیله ی بولت ژورنال وارد زندگی تون بکنید!

تمرین اول

داشتن بولت ژورنال یعنی هر روز حدود پنج تا ده دقیقه حتما دفترمون رو باز می کنیم و توش می نویسیم. خب، هر شب، همون آخرین باری که دفترتون رو باز می کنید، از خودتون بپرسید: «می خوام راجع به چه چیزی بیشتر بدونم؟» و جوابش رو به عنوان یک وظیفه برای فردا بنویسید. این «چیز» میتونه مرتبط با کار یا درس باشه، میتونه درست کردن یک وسیله باشه، می تونه یاد گرفتن یک هنر جدید یا یک حقیقت تاریخی باشه. هر چیزی! فرقی نمی کنه! مهم اینه که شما هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید. یادتون باشه حتما شب قبلش این وظیفه رو برای خودتون مشخص کنید و در بولت ژورنالتون بنویسید.

تمرین دوم

یکی از بهبودی های پیوسته ای که احتمالا همگی بهش نیاز داریم، بهتر کردن رفتارمونه. نوع حرف زدنمون، نوع واکنش نشون دادنمون به دوست یا همسر یا رئیس، نوع عصببانی شدن یا بحث کردنمون... میشه با درست کردن یک صفحه ی جدا برای بررسی رفتارمون، هر روز رفتارمون رو نسبت به حداقل یکی از اتفاقات اون روز چک کنیم، منفی یا مثبت بودنش رو بسنجیم و بعد رفتار ایده آلی رو که می تونستیم توی اون شرایط انجام بدیم بنویسیم. و بعد، سعی کنیم در عمل به اون رفتار ایده آل نزدیک بشیم. این طوری هر شب، قدم به قدم خودمون رو به رفتار درست و سالم نزدیک می کنیم. ایده ی این تمرین رو یکی از همراهان نردیشمی به من داد. دقیقا یکی از شما! آقای سید حمید محمودی که بسیار ازش ممنونم. حالا این صفحه رو برای استفاده ی شما درست کردم و با اطلاعات همون دوست عزیزمون روی سایت نردیشمی گذاشتم تا در صورت نیاز دانلود کنید.

دانلود صفحه ی تمرین وابی سابی برای رفتار فردی

[caption id="attachment_4642" align="aligncenter" width="300"]تمرین برای وابی سابی تمرین برای وابی سابی[/caption]   کلی تمرین دیگه میشه از همین دست طراحی کرد. تنها معیار اینه که حتما باعث بشه شما هر روز قدم های کوچکی برای بهتر شدن بردارید!

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید