مشارطه مراقبه محاسبه یکی از ایده هاییه که من برای بولت ژورنال رمضان پیشنهاد داده بودم. توی این پست می خوام این مفهوم رو دقیق تر توضیح بدم. راستی خبر خوب اینکه میتونی فایل آماده ی ردیاب مشارطه مراقبه محاسبه رو به صورت رایگان دانلود کنی!

مفهوم مشارطه مراقبه محاسبه

امام خمینی در کتاب چهل حدیث به کسانی که می خوان رشد پیدا کنن این راه رو پیشنهاد میده. یعنی اگر تو می خوای انسان بهتری باشی، مسلمان بهتری باشی، رشد کنی، به خدا نزدیک تر بشی، راه حلش در این راهه. البته من اصلا در این زمینه متخصص نیستما، فقط حرفای امام خمینی رو بازگو می کنم :)

مشارطه

یعنی من در اول روز با خودم عهد کنم که همه ی تکالیف الهی رو انجام بدم و همچنین از کارهای ناپسند دوری کنم. به عبارتی واجبات رو انجام بدم و از چیزهای حرام دوری کنم. البته مصداق این کارها برای آدمهای مختلف با توجه به درجه ی معنویاتشون فرق می کنه. من از امام خمینی یاد گرفتم که میشه فقط روی یک کار تمرکز کرد. مثلا اگر من زیاد غیبت می کنم، اول روز با خودم شرط کنم که امروز پشت سر کسی حرف نمی زنم. یا اگر من آدم بداخلاقی هستم، با خودم عهد می کنم که امروز می خوام خوش اخلاق باشم و از خدا بخوام که کمکم کنه. پس عهدی که در مشارطه با خودمون می بندیم، بستگی به شرایط خودمون داره. قرار نیست یک شبه تغییر کنیم و چنین چیزی شدنی هم نیست. قسمتی از کتاب چهل حدیث درباره ی مشارطه :
 از امورى که لازم است از براى مجاهد، مشارطه ... است. «مشارطه» آن است که در اوّل روز مثلا با خود شرط کند که امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارک و تعالى رفتار نکند. و این مطلب را تصمیم بگیرد. و معلوم است یک روز خلاف نکردن امرى است خیلى سهل (آسان)، انسان مى‏تواند به آسانى از عهده برآید. تو عازم شو و شرط کن و تجربه نما ببین چقدر سهل است. ممکن است شیطان و جنود آن ملعون بر تو این امر را بزرگ نمایش دهند، ولى این از تلبیسات آن ملعون است، او را از روى واقع و قلب لعن کن، و اوهام باطله را از قلب بیرون کن، و یک روز تجربه کن، آن وقت تصدیق خواهى کرد.

مراقبه

بعد از اینکه با خودم عهدی بستم، باید در طول روز حواسم باشه که به اون عهد عمل کنم. به این میگن: مراقبه. یعنی حواسمو جمع می کنم نکنه بر اثر فراموشی و حواس پرتی، عهدم رو بشکنم. مراقبه هم برای آدم ها متفاوته. یک تازه مسلمان، یک آدم معمولی، یک عارف، اینها مراقبه شون با هم فرق می کنه. در هر شرایطی که هستیم، مهم اینه که سعی کنیم با مراقبه های مداوم خودمون رو به پروردگار نزدیکتر کنیم. قسمتی از کتاب چهل حدیث درباره ی مراقبه:
پس از این مشارطه، باید وارد «مراقبه» شوى و آن چنان است که در تمام مدت شرط، متوجه عمل به آن باشى، و خود را ملزم بدانى به عمل کردن به آن، و اگر خداى نخواسته در دلت افتاد که امرى را مرتکب شوى که خلاف فرموده خداست، بدان که این از شیطان و جنود اوست که مى ‏خواهند تو را از شرطى که کردى باز دارند. به آنها لعنت کن و از شر آنها به خداوند پناه ببر، و آن خیال باطل را از دل بیرون نما، و به شیطان بگو که من یک امروز با خود شرط کردم که خلاف فرمان خداوند تعالى نکنم، ولى‌نعمتِ من، سالهاى دراز است به من نعمت داده، صحت و سلامت و امنیت مرحمت فرموده و مرحمتهایى کرده که اگر تا ابد خدمت او کنم از عهده یکى از آنها بر نمى‏آیم، سزاوار نیست یک شرط جزئى را وفا نکنم. امید است إن شاء اللّه شیطان طرد شود و منصرف گردد و جنود رحمان غالب آید. و این مراقبه با هیچ یک از کارهاى تو، از قبیل کسب و سفر و تحصیل و غیرها، منافات ندارد.

محاسبه

در نهایت نوبت به محاسبه می رسه. وقتی که تو باید با خودت خلوت کنی و ببینی که چه کردی. آیا به عهدی که بسته بودی وفادار بودی؟ چقدر موفق بودی؟ چقدر ناموفق بودی؟ کلا چکار کردی؟ قسمتی از کتاب چهل حدیث درباره ی محاسبه:
و به همین حال (مراقبه) باشى تا شب که موقع «محاسبه» است و آن عبارت است از اینکه حساب نفس را بکشى در این شرطى که با خداى خود کردى که آیا به جا آورد، و با ولى‌نعمتِ خود در این معامله جزئى، خیانت نکردى؟

توصیه ی پیامبر و معصومین به مشارطه مراقبه محاسبه

من بعد از اینکه با این مفهوم آشنا شدم، متوجه شدم که چقدر بهش توصیه شده! مثلا پیامبر (ص) میگن: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا».  یعنی به حساب خود برسید و خود را محاسبه کنید پیش از آنکه به حساب شما برسند و محاسبه شوید، یا اینکه امام کاظم علیه السلام میگن: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ». یعنی از ما نیست کسی که خود را در هر روز محاسبه نکند پس اگر عمل نیک انجام داد از خداوند بخواهد آن را زیاد کند و اگر عمل بد و گناه انجام داد از خداوند طلب مغفرت کرده و توبه کند. به نظرم این حدیث ها که من فقط دو تاش رو اینجا آوردم نشون دهنده ی اینه که چقدر این کار در اسلام توصیه شده. امیدوارم این پست به شما کمک کنه تا مشارطه مراقبه محاسبه تون رو شروع کنید و امیدوارم که توش مصمم باشید.

پیاده سازی در بولت ژورنال

من این مغهوم رو در بولت ژورنال خودم به صورت نوشتن روزانه پیاده سازی کردم. یعنی هر روز عهدی که بستم رو می نویسم و هر شب هم خودم رو محاسبه می کنم. امیدواره این صفحه به شما هم ایده بده برای پیاده سازیش در بولت ژورنال خودتون :) [caption id="attachment_17076" align="aligncenter" width="1024"]مشارطه مراقبه محاسبه در بولت ژورنال مشارطه مراقبه محاسبه در بولت ژورنال[/caption] اگر بولت ژورنال نداری یا در خال حاضر نمیدونی چطور این روش رو در دفترت پیاده سازی کنی، اصلا نگران نباش. من یک فایل پی دی اف برات آماده کردم که میتونی بعد از دانلود، پرینت بگیری و در دفترت بچسبونی یا به صورت جدا ازش برای انجام مراقبه هات استفاده کنی. این فایل رو از اینجا دانلود کن. [caption id="attachment_17029" align="aligncenter" width="221"]دانلود فایل مشارطه مراقبه محاسبه دانلود فایل مشارطه مراقبه محاسبه[/caption]

منابع این پست

کتاب چهل حدیث از امام خمینی (ره) سایت خبرگزاری فارس  

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید