تا حالا شده کلی کار تو ذهنت داشته باشی که نمیدونی دقیقاً کی باید انجامشون بدی؟ کارهایی که مهمن ولی اونقدر بزرگ و طولانی نیستن که بهشون بگی هدف سالانه. اونقدری هم کوتاه و کم اهمیت نیستن که بذاریشون کنار. این شرایط، جاییه که لیست خرده وظایف به دادت میرسه!
خرده وظیفه ها کارهای نسبتاً کوچکی هستن که میخوای در طول سال انجامشون بدی، اما زمان دقیقی براشون تعیین نکردی. مثلاً می خوام یک روز بشینی و فایلهای لپتاپت رو مرتب کنی. یا اینکه دوست داری به موزه ی هنرهای معاصر سر بزنی. یا اینکه قراره بالاخره یک وقتی یک آلبوم از عکس های خانواده درست کنی. این کارها سه تا ویژگی دارن:
اگر کاری چنین ویژگی ای داشته باشه، صلاحیتش رو داره که وارد لیست خرده وظایف بشه.
این لیست یک صفحه ی سالانه ست، یعنی در تمام طول سال می تونه پر شه و ازش استفاده بشه. طراحی خاصی نیاز نداره. تمام وظیفه های باصلاحیت! رو هر وقت که به ذهنمون می رسه، زیر هم توی لیست می نویسیم و کم کم پرشون می کنیم.
برای انجام دادنشون هم ، هر وقت داریم برنامه ریزی کوتاه مدت (روزانه و هفتگی) یا میان مدت (ماهانه و فصلی) انجام می دیم، به این لیست سر می زنیم. همه ی موارد رو می خونیم و از خودمون می پرسیم: ایا در این چارچوب زمانی (مثلا این هفته) کاری هست که بخوام از این لیست انجام بشه؟ اگر جواب مثبت بود، اون کار رو به برنامه مون منتقل می کنیم و انجامش میدیم. پس لیست خرده وظایف مثل یه گنج پر از ایدههای مفیده که هر وقت خواستی میتونی ازشون چیزی برداری. وقتی داری برنامهریزی ماهانه یا هفتگی میکنی، یه نگاه به این لیست بنداز. بعد یکی دو تا از این خرده وظایف رو انتخاب کن و تو برنامهت جا بده. اینجوری بدون اینکه فشار زیادی حس کنی، کمکم همهشون رو تموم میکنی.
نکته مهم: تو برای خرده وظایف زمانبندی دقیق تعیین نمیکنی. فقط میدونی که دلت میخواد در طول سال انجامشون بدی و وقتی تیک بخورن، حس خوب و مفیدی خواهی داشت. زمان دقیق هر کار، بعد از اینکه تصمیم قطعی برای انجامش گرفتیم یعنی در هنگام انتقال به چارچوب زمانیش مشخص میشه.

اگه میخوای این لیست برات بیشتر از یه یادداشت ساده کار کنه، چند تا ستون اضافه کن:
✅ ستون هفتک (تیک!): هر کاری که انجام شد، کنارش تیک بزن. این باعث میشه بدونی چیها رو تموم کردی و خیالت راحت باشه که چیزی از قلم نیفتاده. البته میدونی انجام شده ها رو هایلایت کنی و تیک هم نزنی!
📅 ستون تاریخ: هر وقت یه خرده وظیفه رو انجام دادی، تاریخ انجامش رو هم ثبت کن.
⭐ ستون اولویت: بعضی خرده وظایف مهمتر یا فوریترن. میتونی با یه ستاره نشونشون بدی تا زودتر سراغشون بری.
خرده وظایف یه راه ساده و کارآمد برای مدیریت کارهای نسبتا کوچک اما مهمه. با نوشتن این لیست و چک کردنش تو برنامهریزی ماهانه یا هفتگی، میتونی کمکم همهشون رو انجام بدی و در پایان سال، حس خوب و سبکی از تموم شدنشون داشته باشی.
پس همین حالا دست به کار شو و یه لیست از خرده وظایفت بنویس! 🌟
بحث و گفتگو
برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید
وارد شویدTITLE_TEMPLATE
TITLE_TEMPLATE
TITLE_TEMPLATE
TITLE_TEMPLATE
ماتیلدا
08 فروردین 1404 ساعت 05:05
زهراسیف
06 فروردین 1404 ساعت 15:20