مدیریت هزینه‌ ها در بولت ژورنال

به نظر من مدیریت هزینه های زندگی، یکی از مهمترین بخش زندگی آدمهای بیست سال به بالاست! اصلا به نظرم آدمی که بین بیست تا سی سالگیش یاد میگیره چطور هم هزینه هاش رو مدیریت کنه و هم از زندگی لذت ببره و هم خوب سرمایه گذاری کنه، دیگه بقیه ی عمرش میتونه راحت باشه و از چیزی نترسه.  توی این پست میخوام صفحه های مربوط به مدیریت هزینه ها در بولت ژورنال رو معرفی کنم و یک سری ایده بدم برای شروع این نوع از برنامه.

۰ - قرض‌ها و وام های احتمالی

این مرحله ی صفر محسوب میشه! چون اونقدر اهمیتش زیاده که باید حتما قبل از شروع هرکاری انجام بشه! خب اصلا چی هست؟ بهتره قبل از شروع هر نوع برنامه ریزی، اگر قرضی نسبت به کسی داریم که باید پس بدیم یا وامی گرفتیم که باید اقساطش رو پرداخت کنیم یا در حال پرداخت هستیم رو بنویسیم. قرض و قسط میتونه وام ازدواج یا وام دانشجویی باشه یا حتی اون بیست هزار تومنی که با دوستمون رفتیم کافه و برامون حساب کرده و قراره بهش پس بدیم. برای مدیریت مالی زندگیمون خوبه که از منفی شروع نکنیم. پس لیست قرض و وام رو بنویسید و بذاریدشون توی اولویت! یعنی اولویت زندگیتون این باشه که از زیر فشار اینها بیرون بیاید و بعد کم کم برید به سمت بهتر شدن!

۱- ثبت تمام هزینه ها و درآمدها در بولت ژورنال

برای اینکه بدونید اهمیت این کار در مدیریت هزینه ها چقدره، بگید که آیا جواب این سوالها رو میدونید؟
  • ماهی چقدر صرف غذا خوردن در کافه یا رستوران می‌کنید؟
  • هفته ای چقدر پول اسنپ میدید؟
  • توی سال گذشته چندتومن برای سفر خرج کردید؟
  • هزینه ی اینترنت همراهتون از مهر تا حالا چقدر بودهه؟
اگه جواب این سوالها و سوالهای مشابهش رو دقیق میدونید که هیچی! اما اگه نمیدونید و باید توی ذهنتون هی حساب کتاب کنید و یا با حدس و گمان جواب بدید، اینطوری نمیشه! توی بولت ژورنال یک صفحه (که بعدا هی زیاد میشه!) بذارید برای نوشتن مخارج هر روزتون. یعنی هر شب قبل از خواب دو سه دقیقه وقت بذارید و تمام پولی رو که اون روز خرج کردید بنویسید. برای نوشتن هم ترجیحا تاریخ و اسم چیزی که خرجش کردید رو بنویسید. اینطوری شما از این به بعد یک لیست از تمام چیزهایی که براشون پول خرج کردین به همراه تاریخ و مقدار پول خرج شده خواهید داشت که خودش به برنامه ریزی های بعدی و بهتر شدن اوضاع اقتصادیتون کمک میکنه. دانلود نمونه صفحه ثبت هزینه ها در بولت ژورنال پیشنهاد من اینه که حدود یکی دو هفته رو فقط برای ثبت هزینه ها (مرحله ی قبل) بذارید و بعد برید سراغ برنامه ریزی آینده. مدیریت هزینه ها مثل تمام برنامه ریزی های دیگه نیاز داره که شما درک خوبی از وضعیت فعلیتون داشته باشید تا بتونید برنامه ی درستی بچینید. مثلا اگر شما الان ماهی ۴ میلیون خرج میکنید، نمیتونید یک دفعه برای ماه بعد برنامه بریزید که فقط ۲ میلیون خرج کنید. پس هیجان زده نشید، برای چتد هفته ی اول فقط مخارج و درآمدتون رو ثبت کنید تا به مرحله ی ۲ برسیم!

۲- بودجه بندی مخارج مختلف در چند دسته بندی

بعد از گذر یک مدت و ثبت دخل و خرجتون، کم کم دستتون میاد که اوضاع مالیتون از چه قراره. حالا نوبت بودجه بندی خرج هفته‌ها و ماه‌های آینده‌ست. برای مدیریت هزینه ها باید بتونید هزینه هاتون رو دسته بندی و اولویت بندی کنید. یک مدل دسته بندی میتونه این باشه:
  • خورد و خوراک (شامل مواد خوراکی خام خریده شده از سوپرمارکت یا رستوران و کافه)
  • رفت و آمد (شامل بلیت مترو، بنزین ماشین و کرایه اسنپ)
  • مربوط به خانه ( اجاره، پول برق و آب ، شارژ ساختمان)
  • ..
این دسته بندی وابسته به نوع زندگی هر شخص فرق میکنه. عنوان دسته ها برای یک فرد متاهل با فرد مجردی که در خوابگاه دانشگاه زندگی میکنه فرق داره. پس با کمی وقت گذاشتن یک لیست از دسته بندی مناسب زندگی خودتون تهیه کنید. بهتره که این لیست بیشتر از ده مورد نداشته باشه تا برای برنامه ریزی راحت باشید و گیج نشید. بعد ازتعریف کردن دسته ها و آیتم هایی که توی هر کدوم قرار میگیرند، نوبت به بودجه بندی میرسه. بودجه بندی یعنی برنامه ریزی برای اینکه من هر ماه برای هر دسته چقدر باید خرج کنم. چیزهایی مثل اجاره و شارژ ساختمون ماهانه تغییر کمی دارن و معمولا یکهو خیلی زیاد نمیشن. اما مواردی مثل کافه رفتن یا خرید میتونه یکهو سر به فلک بکشه و ما رو ناراحت کنه. پس با توجه به هزینه هایی که توی چند هفته ی گذشته نوشتید، و میانگین درآمد ماهانه‌تون، یک جدول بودجه برای هر دسته بندی درست کنید. مثلا ممکنه شما در ماه گذشته حدود ۱۵۰ هزار تومن برای رفت و آمد خرج کرده باشید که تمامش هم هزینه ی اسنپ و اپلیکیشن های مشابه بوده باشه. چنین هزینه ای رو میشه در ماه های آینده کم کرد و  تاکسی و اتوبوس و مترو  رو جایگزین کرد. در چنین حالتی میشه بودجه ی رفت و آمد رو ۵۰ هزار تومن گذاشت . با مدیریت هزینه ها به این شکل میتونه در بلند مدت به زیاد شدن مبلغ موجود در جساب بانکیتون و در نهایت پیشرفت مالی زندگیتون کمک کنه.  

۳- هدف‌گذاری و جدا کردن خرج‌های زیاد

هر نوع برنامه ریزی باید با یک هدفی باشه. برنامه ریزی مالی هم همینطوره. این هدف میتونه پرداخت کردن قسط‌های یک وام معمولی تا پایان سال و یا خرید یک خونه در پنج سال آینده باشه. حتی میتونه یک هدف پیوسته مثلا ذخیره ی ماهی پونصدهزار تومن پول باشه. پس یادتون باشه که حتما یک هدف برای خودتون بذارید. در کنار هدفی که دارید، ممکنه دلتون بخواد پول زیادی رو صرف چیزی بکنید. چیزی که در لحظه توانایی مالیش رو ندارید اما میتونید در بلند مدت (از یک ماهه تا چند ساله) براش پول جمع کنید. مثلا ممکنه دلتون بخواد یک جفت کفشی بخرید که خیلی گرونه و یا دلتون میخواد تابستون یک سفر کوتاه به جنوب ایران برید که هزینه هاش در حال حاضر توی حساب بانکیتون نیست. این خرج ها ممکنه به اندازه ی خرید یک خونه جدی نباشن اما ما آدمها نیاز داریم که بتونیم از زندگیمون لذت ببریم. پس حواستون باشه که چنین لذت هایی رو از زندگیتون به طور کامل حذف نکنید بلکه سعی کنید به طور منطقی اونا رو مدیریت کنید و برای رسیدن بهشون تلاش کنید. برای جمع کردن پول برای چنین چیزهایی میتونید یک صفحه ی جدا داشته باشید و چند وقت یکبار که مقداری پول رو براش کنار میذارید توی اون صفحه علامت بزنید تا هم حواستون به پیشرفتتون باشه و هم از این مشاهده ی ذره ذره ی این پیشرفت خوشحال باشید. دانلود نمونه‌ی یک صفحه‌ی ذخیره‌ی پول برای اهداف خاص   در نهایت یادتون باشه که خوشحالی و آرامش به داشتن خونه ی بزرگتر و ماشین مدل بالاتر و لباسهای گرونتر نیست. خوشبختی به داشتن یک قلب راضی و رهاست. و این رضایت به پول ربطی نداره. اما از طرفی فشار مادی میتونه یک خونواده و زندگی رو دچار مشکل کنه پس مدیریت هزینه ها یک مهارت محسوب میشه که خوبه همه مون بلد باشیم. امیدوارم این پست کلی به دردتون خورده باشه. اگه شما هم روش دیگه ای برای مدیریت مالی زندگی بلدید برامون بنویسید تا من و بقیه هم از راهکار شما استفاده کنیم:) دانلودهای مرتبط: صفحه آماده ثبت هزینه ها صفحه آماده ذخیره پول برای اهداف خاص صفحه ذخیره‌ی پول صفحه مخارج ماهانه (انگلیسی)

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید