ماتریس آیزنهاور چیست؟ معرفی یک روش عالی برای مدیریت زمان

دوست داری بیشتر از الان به کارهات برسی اما بلد نیستی چطوری؟ با مدیری زمانت مشکل داری؟ پس این پست مال خود ِ خودته! ماتریس آیزنهاور (که به انگلیسی نوشته میشه: The Eisenhower Matrix) یک روش مدیریت زمانه که به ما کمک میکنه با اولویت بندی کردن، بهتر به کارهامون رسیدگی کنیم.وقتی یاد بگیری چطور بهتر از زمانت استفاده کنی، میزان اضطرابت به شدت کمی میشه و از طرفی بهره وریت بالا میره.

نحوه‌ی استفاده از ماتریس ایزنهاور

یک جدول دو در دو می کشیم. این جدول قراره به مار کارهای با اهمیت، کم اهمیت، فوری و غیر فوری رو نشون بده. اهمیت داشتن یک کار جنبه های مختلفی داره مثلا ممکنه بیرون رفتن با دوستانتون برای شما بسیار بااهمیت باشه چون خیلی وقته ندیدینشون. فوری بودن یا نبودن یک کار هم بستگی به زمان انجامش داره که ایا حتما باید هرچه سریعتر انجام بشه یا نه، میتونیم بعدا هم انجامش بدیم. ماتریس آیزنهاور حالا در جدولمون چهارتا کادر داریم برای نوشتن لیست کارهامون. با توجه به مکانی که هر کار ر اون قرار میگیره، تصمیم مناسب مربوط بهش رو اتخاذ می کنیم. برای هر موردی که می‌خواهیم وارد جدول بکنیم دو سوال زیر رو از خودمون می پرسیم و سپس اون کار رو وارد یکی از چهارتا کادر ماتریس آیزنهاور می کنیم.
  1. این کار بااهمیته یا کم اهمیت؟
  2.  این کار فوریت داره یا نداره؟
ماتریس آیزنهاور

۱- کارهای بااهمیت و فوری : اول انجامشون بده!

این کارها برای زندگی و حرفه‌ی ما مهم هستند و باید هرچه زودتر ( همین امروز و فردا) انجامشون بدیم. برای انجام دادن سریع این کارها می تونی از تکنیک پومودورو استفاده کنی. برای مثال تکلیفی که باید تا امشب برای استادت بفرستی در این قسمت قرار می گیره.

۲- کارهای بااهمیت غیرفوری: برنامه‌ریزی‌شون کن

این کارها مهم هستن اما فوریت ندارن و میتونی در آینده هم انجامشون بدی. این موارد رو یکی وارد تقویم یا دفتر برنامه‌ریزیت بکن تا بدونی دقیقا چه زمانی قراره انجامشون بدی و از دستت در نرن. مثلا رفتن یه یاشگاه محبه و ثبت نام میتونه همچین جایی قرار بگیره!

۳- کارهای کم اهمیت فوری: به دیگران مُحَوَل کن

این کارها برای تو اهمیت زیادی ندارن اما باید فورا انجام بشن. در این حالت میتونی از دیگران کمک بگیری. برای مثال دوستت بهت زنگ زده و ازت خواهش کرده که همین امروز یک کاری و براش انجام بدی، یا مدیرت ازت خواسته کاری رو انجام بدی که فوریه، اگر امکانش باشه میتونی این کار رو از روی دوش خودت برداری و فرد مناسب (تری!) رو بهشون پیشنهاد بدی یا خودت مستقیم از اون فرد بخوای که کار رو به جای تو انجام بده.

۴- کارهای کم‌اهمیت غیرفوری: انجام نده

بعضی از کارهایی که تو ذهنت داری اصلا نباید انجام بشن، و این قسمت مربوط به همون‌هاست.  

    منبع نوشته    

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
ترنم

ترنم

29 اسفند 1402 ساعت 23:10

میشه لطفاً این جدول رو همین جا هم بارگذاری کنید. ممنون