كتاب مستاجر وایلدفل هال یکی از بی سر و صداترین کتابهای خواهران برونته ست. اما اتفاقا یکی از جذاب ترینشون محسوب میشه. به همین دلیل در این پست می خوام این کتاب جذاب رو بهتون معرفی کنم ? من یک لیست پر و پیمون کتاب بهتون پیشنهاد دادم. اونم به تفکیک دسته بندیْ! از اینجا ببینیدش ?

مشخصات کلی کتاب مستاجر وایلدفل هال

این کتاب نوشته ی آن برونته هست. آن قبلا کتابی به نام «آگنس گری» نوشته بود و این دومین و آخرین کتابش محسوب میشه. تفاوت آگنس گری و مستاجر وایلدفل هال به شدت محسوسه. کاش آن برونته بیشتر زنده می موند و موفقیت کتابش رو هم می دید. کتاب از زوایای مختلفی روایت میشه. حدودا ۵ درصد اول کتاب به شکل نامه نگاری پیش میره. از اونجا به بعد کامل وارد روایت شخصیت اصلی مرد قصه میشیم و باهاش پیش میریم. بعد از حدود یک سوم کتاب، راوی به شخصیت اول زن قصه تغییر می کنه و از اینجا با او همراه میشیم که به نظر من این تکه از کتاب جذاب ترین بخش کتاب هم هست. در اواخر کتاب باز دوباره به روایت مرد قصه برمی گردیم تا پایان. کتاب در سال ۱۸۴۸ میلادی برای اولین بار منتشر شده. نسخه ای که من خوندم با ترجمه ی رضا رضایی از نشر نی بود. مثل همیشه از ترجمه ی ایشون راضی بودم. صحافی کتاب هم کیفیت خوبی داشت.

تجربه ی خوانش ِ كتاب مستاجر وایلدفل هال

من این کتاب رو با تردید شروع کردم چون آگنس گری رو قبلا خونده بودم و زیاد بهم نچسبیده بود. اما دوست داشتم یک فرصت دیگه به آن برونته بدم و خوشحالم که این کار رو کردم. اتفاقا دو روزی بود که سرم خلوت تر بود و کل کتاب رو در همین دو روز خوندم. (حدود ۵۰۰ صفحه ست) روایت ازدواجی که این کتاب داره با اکثر کتابهای دیگه ی ژانر عاشقانه متفاوته و همین بیشتر جذبم کرد.

مفاهیم اشاره شده در کتاب مستاجر وایلدفل هال

ما معمولا در ادبیات درباره ی شکل گیری عشق زیاد می خونیم. در این کتاب هم با چنین مفهومی مواجه میشیم اما مفهوم اختصاصی تری که آن برونته با تبحر بهش پرداخته، زوال عشقه. اینکه یک رابطه و یک علاقه چطور ذره ذره کم میشه تا نهایتا به طور کامل از بین میره. چنین چیزی در کتابهای کمی پیدا میشه و آن برونته خیلی خوب از پسش براومده. نکته ی دیگه ی این کتاب مسائل اخلاقیه. پایبندی های اخلاقی بعضی شخصیت ها و ولنگاری های شخصیت های دیگه کشش جالبی رو به وجود آورده. همچنین باعث میشه سوالها و تضادهای عمیقی در ذهن خواننده ایجاد بشه. تاثیر قوانین سفت و سخت طلاق و امکان پذیر نبودنش در جامعه ی سنتی انگلستان هم کاملا به چشم می اومد. روی هم رفته داستان رو پسندیدم و از پرداخت شخصیت ها راضی بودم. مخصوصا چون شخصیت اصلی زن بسیار قوی بود ازش خوشم می اومد و دوست داشتم باهاش پیش برم تا ببینم سرانجام چه اتفاقی براش می افته. خوندن این کتاب برای من ارزش وقتی رو که گذاشته بودم داشت.

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید