قسمت ۴| رشد فردی ِ آگاهانه

اصلی ترین موضوعات تولید محتوا توی نردیشمی بولت ژورناله و رشد فردی! ما برای رسیدن به هدف هامون نیاز داریم رشد کنیم. آگاهانه رشد کردن، به موقیت ما کمک می کنه. به همین دلیل هم رشد فردی آگاهانه موضوع قسمت چهارم رادیو یاراست. قسمت چهارم : رشد فردی آگاهانه

در قسمت چهارم پادکست نردیشمی:

  • اهمیت آگاهانه رشد کردن
  • مانع هایی که سر راه رشد آگاهانه مون می بینیم
  • راهکارهای کنار گذاشتن موانع

رشد فردی یعنی چه؟

همه ی ما،وقتی در مورد هدف باهامون حرف می زنند، تصاویر زیادی میان جلوی چشم هامون و وقتی در مورد مسیر هدف و راهی که باید طی بشه تا به هدفمون برسیم از ما سوال میشه،یه عالمه حرف و ایده برای گفتن داریم؛ مثل اینکه باید برنامه ریزی کنیم،باید تلاش کنیم،باید عادت سازی کنیم،باید اراده داشته باشیم و غیره. حالا اگر بخوایم تعریف جامع تری از مسیر رسیدن به هدف داشته باشیم تا همه ی این کارها را شامل بشه بهتره بگیم بین "منی که الان اینجاست" و "منی که به هدفش رسیده" تفاوتی وجود داره که حاصل تغییر ماست و ما به این تغییر میگیم "رشد آگاهانه".  درواقع رشد یک چیزی هست که درون ما اتفاق میفته و برنامه ریزی و اراده داشتن و سخت تلاش کردن نمود بیرونی این رشده و این رشد حاصل بهتر کردن ابعاد وجودی ماست؛برای مثال من برای این که بخوام مرتب درس بخونم،باید اهمال کاری را بذارم کنار یا برای اینکه فعالیت بدنی روزانه داشته باشم باید تبدیل به آدم متعهدی بشم. حالا که متوجه اهمیت رشد فردی شدیم،سوال اینه که:

 تفاوت کسی که آگاهانه رشد میکنه و کسی که تصادفی رشد می کنه چیه؟

احتمالا همه ی ما جمله ی معروف " از شنبه شروع می کنم" را یا شنیدیم و یا حداقل یک بار گفتیم،در واقع این جمله،جمله ی معروف افرادیه که تصادفی رشد می کنند،آدم هایی که تموم کارهاشون رو نصف نیمه رها می کنند،آدم هایی که در عادت های بدشون غرق میشن و آدمایی که ترس هاشون باعث میشه از منطقه امن خودشون خارج نشن و درواقع آدم هایی که توی خونه هاشون میشینن و منتظر میشن تا شانس در خونه رو بزنه! در مقابل آدم هایی که آگاهانه رشد می کنند،همون آدم هایی هستند که وقتی تصمیمی می گیرند از همین امروز اولین قدم رو برای رسیدن به هدفشون برمی دارن و با وجود همه ی ترس هاشون،حرکت می کنند و آدم های ریسک پذیری هستند و قبل از اشتباه کردن،درس می گیرند. و در واقع آگاهانه رشد کردن یه مسیره که ممکنه موانعی هم داشته باشه و حالا قبل از اینکه این موانع رو بگیم،بهتره یه بار توی ذهنمون صادقانه به این سوال که ما جز کدوم دسته از آدم هاییم جواب بدیم؛آدمایی که آگاهانه قدم برمی دارند یا آدم هایی که تصادفی رشد می کنند؟!

موانع رشد آگاهانه

۱- فکر می کنیم می‌توان اتوماتیک رشد کرد

رشد روحی مثل رشد جسمی تصادفی و خود به خود نیست و نمیشه یه گوشه نشست تا از نظر روحی رشد کرد و در واقع وقتی هدف ما "رشد کردن" نباشه، ما میشیم مصداق این جمله که " قایقی که مقصدش مشخص نیست،هیچ بادی نمیتونه بهش کمک کنه" چون اینطوری اصلا معلوم نیست مسیر قایق کدوم طرفه و باد از کدوم طرف بیاد میتونه بهش کمک کنه.ما هم اگه مسیرمون مشخص نباشه،اتفاق های زندگی توان کمک کردن به ما رو ندارند.

2-فکر می کنیم الان زمان درستی برای شروع کردن نیست

برای درک اهمیت این مانع بهتره با خودمون تعداد تصمیم هایی که تا حالا گرفتیم رو با تعداد کار هایی که انجام دادیم مقایسه کنیم.چند بار تا حالا تصمیم گرفتیم بریم باشگاه و با خودمون فکر کردیم که امروزهوا بارونیه یا خیلی خسته هستم و روز خوبی برای شروع باشگاه نیست و چند ساله که ما با همین فکر،باشگاه نرفتیم و چقدر به خاطر این عقب افتادن،اضافه وزن پیدا کردیم؟

3- می ترسیم از این که شکست بخوریم

وقتی از آگاهانه رشد کردن حرف می زنیم،منظورمون اصلا آگاه بودن به ابتدا و انتها و خطرات مسیر نیست،مسیر رشد آگاهانه،مسیری نیست که بشه اون رو پیش بینی کرد و برای این که این ترس مانع رشد ما نشه،بهتره ابتدای هر تصمیم از خودمون بپرسیم " اگر مطمئن بودم شکست نمی خورم،اونوقت چی کار می کردم؟" و البته برای پیدا کردن راهکار های بهتر برای این ترس،بد نیست سری هم به قسمت اول و دوم رادیو یارا بزنید.

4-فکر می کنیم باید بهترین چیز ها را برای شروع پیدا کنیم

متاسفانه باید بهتون بگم که مسیر زندگی،مثل رانندگی کردن توی شب میمونه،تا وقتی چراغ ماشین رو روشن نکردین و راه نیفتادین،نمی تونین بهترین مسیر رو پیدا کنید.پس بهتره همین امروز،از همین لحظه،بی خیال پیدا کردن بهترین کلاس زبان بشین و به اولین و در دسترس ترین کلاس زبان زنگ بزنید و ثبت نام کنید!

5-فکر می کنیم باید انگیزه داشته باشیم تا شروع کنیم

نمیدونم تا حالا چند بار تجربه این که صبح بیدار بشین و حس و حال انجام هیچ کاری را نداشته باشین تجربه کردین،این طور روز ها می تونین منتظر بشینین تا حالتون خوب بشه و بعد کارهاتون رو انجام بدین و یا می تونین یه انتخاب آگاهانه تر بکنین و شروع کنین به انجام دادن کار هاتون تا بعد مدتی حالِ خوب انجام شدن بخشی از کار هاتون باعث انگیزه شما بشه.در واقع باید بدونین ما زندگی می کنیم تا شاد باشیم نه اینکه منتظر بشینیم تا شاد باشیم که بتونیم زندگی کنیم.

راه های کنار گذاشتن موانع برای رشد فردی آگاهانه

۱- ز خودتون سوال های بزرگ بپرسین،به جای این که از خودتون بپرسین چقدر دیگه طول میکشه به این هدف برسم،از خودتون بپرسین،چطوری میتونم بهترین خودم باشم؟چقدر میتونم پیشرفت کنم؟چطوری از این شرایط بهترین استفاده را بکنم؟ 2-همین الان شروع کن،همین الان اولین قدم را بردار! 3-مانع هایی که داری را شناسایی کن و برای از بین بردنش ،برنامه ریزی کن! 4-از جملات تاکیدی مثبت که در قسمت سوم پادکست توضیح داده شده،استفاده کن! امیدوارم امروز به اهمیت "رشد فردی آگاهانه" پی برده باشین و از همین الان شروع کنین!  

پادکست نردیشمی رو می تونی از اینجا هم گوش بدید:

لینک پادکست نردیشمی در کست باکس

منابع این قسمت:

کتاب fifteen invaluable laws of growth نوشته ی جان ماکسول

قسمت های مرتبط:

قسمت ۰۳ | جملات تاکیدی مثبت قسمت ۰۲ | می تونی همیشه ببری قسمت ۰۱ | از چی می ترسی؟

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید