قسمت ۱۳ | چطور آدمهای سمی نباشند و نباشیم؟!

در این قسمت از رادیو یارا درباره ی آدمهای سمی حرف می زنیم. همه ی ما همچین کسانی رو در زندگی مون داریم. کسایی که با یک جمله میتونن تحقیرمون کنن، ما رو بشکنن، به گریه بندازنمون و خلاصه... آزارمون بدن. این آدمها کی هستن؟ آیا راه فراری ازشون هست؟ قسمت دوازدهم به این موضوع پرداخته.  

آدم های سمّی

منظورمون از آدم های سمی چیه؟ بعض از آدم های سمّی این جوری هستن که وقتی از آرزوهامون باهاشون حرف میزنیم مسخره امون میکنن، وقتی مشکلی داریم تحقیرمون میکنن، یا بعضی وقتا انقدر کنارمون غیبت بقیه رو میکنن که پر از حس منفی میشیم، یا مدام از خودشون تعریف میکنن به حدی که فرصتی برای نشان دادن خودمان بوجود نمیاد و کنارشون مدام له میشیم. از این مدل آدم ها اطرافمون زیاد هست اما خبر خوب اینه که میتونیم به شکل های زیادی مدیریتشون کنیم و اجازه ندیم تو زندگی و روح و روانمون تأثیر بزارن.

چطور آدم های سمّی را شناسایی کنیم؟

بعضی وقتا آدم های سمّی یه پوشش صمیمیت دارن که شناختنشون رو سخت میکنه مثل بزرگتری که خیلی دوسش داریم و میدونیم دلسوزمون هستن یا حتی صمیمی ترین دوستمون که باهاش خیلی بهمون خوش میگذره. آدم هایی میتونن توی زندگی هامون سمّی باشن که حتی فکرش رو هم نکنیم ولی خب شناختنشون اونقدرها سخت نیست! کافیه که هر بار بعد از صحبت با آدم ها چند لحظه فکر کنیم و از خودمون بپرسیم که خب...
من الان چه حسی دارم؟
بعد از هر تماس، دیدار، مکالمه و نشست و برخواست عادی و پیش پا افتاده میتونیم این سوال رو از خودمون بپرسیم و توی ذهنمون یه لیست درست کنیم :
  • خوب ها
  • بد ها
  • خنثی
برای هر شخص ۲-۳ بار این سؤال رو از خودمون میپرسیم و آدم ها رو بسته به احساسی که بهمون منتقل میکنن بعد از هر مکالمه، توی این لیست قرار میدیم و یه مدت که این کار رو تکرار کنیم کسی نمیمونه که وارد لیستمون نشده باشه و فقط نیازه هر چند وقت یکبار، آدم های جدید رو به لیست اضافه کنیم. این لیست باعث میشه که ما آگاه بشیم که هر شخصی چه انرژی وارد زندگیمون میکنه و با توجه به اون انرژی ما میتونیم نسبت به حضور اون شخص تو زندگیمون تصمیم بگیریم.

افراد در لیست بدها

برای افرادی که توی این لیست قرار میگیرن بسته به شرایط میتوانیم دو کار انجام دهیم:
  • کلا قطع رابطه کنیم
  • رابطه را به صورت مدیریت شده یا محدود ادامه بدیم
انتخاب یکی از این دو راه به نوع شرایط بستگی دارد: عمق رابطه، میزان صمیمیت، نوع رابطه و نوع انرژی منفی شخص
  • عمق رابطه: مثلا اگر فرد، خواهر یا دوست صمیمیمان هست که گاهی با حرفاش آزارمون میده، شاید خیلی منطقی نباشه که به کل قطع رابطه کنیم.
اما مثلا اگر فرد همکار کنجکاو محل کار قبلیمان است و هیچ رابطه عاطفی خاصی هم با او نداریم و بود و نبود آن هیچ فرقی تو زندگیمون نداره، در این شرایط میشه خیلی راحت فرد رو از زندگیمون حذف کنیم.
  • نوع انرژی منفی: گاهی تا فرد شروع به صحبت میکند حس بدی به ما منتقل و حتی مهم نیست که داره خاطره میگه یا از ما چیزی میپرسه یا داره انتقاد میکنه؛ کلا مدل حرف زدن اون شخص بهمون انژی منفی میده. در این مواقع مدیریت رابطه با اون شخص احتمالا سختتر از کنار گذاشتن اون هست. گاهی هم افراد افراد فقط راجب یک موضوع خاص آزار دهنده میشوند؛ مثلا وقت هایی که شروع به غیبت میکنند؛ این رابطه ها را میتوان مدیریت کرد، مثلا با فرد صحبت کنیم تا دیگه در کنار هم این کار رو نکنیم.شاید اولش سخت باشه ولی ممکنه جواب بده و رابطه به خوبی ادامه پیدا کنه.
البته این ها فقط مثال هستند و دادن راه حل به این شکل عملی نیست و یک راه حل خوب به شخصیت طرفین و نوع انرژی و میزان آن بستگی دارد.خود شخص میتونه بهترین راه حل و بهترین گزینه روا انتخاب کنه.   گاهی هم مشکلات ما عمیق تر از آن است که با راهکار های کوچک حل بشه در این مواقع یکی از گزینه های عالی روی میز مراجعه به یک مشاور خوب است که وقت گذاشتن برای پیدا کردن آن ارزش زیادی دارد. باید یادتون باشه یه پیش فرض غلط هم وجود داره که فقط افراد مریض به روانشناس مراجعه میکنند و یا اگه بریم پیش روانشناس مسخره امون میکنن در صورتی که این طور نیست و اهمیت دادن به سلامت روح و روان یکی از نشانه های بلوغ است و آدمی که آگاهانه بالغ میشه قابل تحسینه.  

افراد در لیست خوب ها

یادتون باشه پیشگیری بهتر از درمانه؛ اگه دورمون رو با آدم های خوب پرکنیم جای آدم های بد تنگ میشه و خود به خود از زندگیمون بیرون میرن. پس آدمهای خوب زندگی تون رو زیاد کنید تا جایی برای انسانهای سمی نمونه!   فرآیند پرسش بعد از هر مکالمه، باعث میشه آدم هایی که حس خوب بهمون میدن رو بشناسیم و ارتباطمان را با آنها افزایش بدیم ؛ این جوری اعتماد به نفسمون هم بالاتر میرود و خوشحال تر میشویم و ناخودآگاه دورمون از آدم های سمّی خالی میشه. راه دیگر مقابله با آدم های سمّی
  • یه مدل پیشگیری ذهنی هم هست که برای اینکه در مواقع لزوم جواب بده نیاز به تمرین زیاد دارهاون هم استفاده از جملات تأکیدی مثبت است، زمانی که این جملات در وجود ما نهادینه شده باشند اگر یک نفر ما را تحقیر کرد میتوانیم به جای بغض کردن و شکستن قوی باشیم و تحت تأثیر قرار نگیریم (اگه نمیدونین جملات تأکیدی مثبت چی هستن میتونین قسمت 3 و 10 رادیو یارا رو گوش بدین)
چطور بفهمیم خودمان هم سمّی هستیم یا نه؟ علاوه بر همه اینها تک تک ما هم پتانسیل این را داریم که جزء آدم های سمّی زندگی دیگران باشیم و حقیقت اینه که احتمالا هستیم البته شاید پذیرشش برامون سخت باشه ولی چون مربوط به خودمان هست مدیریتش راحتتره. میتونیم همون مواقعی که داریم سمّی بودن اطرافیانمان را شناسایی میکنیم به رفتار خودمان هم دقت کنیم که چقدرش مثبت و چقدرش سمّی است. الگوهای مشخص رفتار های سمّی
  • اگر فقط زمانی که تقاضایی داریم سراغ یک سری آدم ها میرویم.
  • اگر پیش می آید که دروغ بگوییم.
  • اگر از داد زدن یا توهین به دیگران احساس راحتی میکنیم.
  • اگر نسبت به عده ای حسادت میکنیم.
  • اگر بعد از هر اشتباه، تقصیر را گردن دیگران می اندازیم.
  • اگر مدت ها کینه شخصی را در دل داریم.
  • اگر مدام دیگران را بخاطر کارها و انتخاب هایشان قضاوت میکنیم.
  • اگر همیشه دنبال جلب توجه هستیم.
  • و....... ( بقیه موارد را میتوانید شما در نظرات این پست برامون به اشتراک بزارید)
اگر این ویژگی ها را داریم باید بدانیم که به احتمال زیاد ما هم آدم سمّی زندگی یک نفر دیگر هستیم باید دقت کنیم و ببینیم هر گزاره خودش را در رابطه با کدام آدم ها نشان میدهد و اگر نیازه تصمیم به تغییر بگیریم. (برای تغییر هم میتوانید قسمت ۹ رادیو یارا گوش دهید)

حرف آخر

یادتون باشه توی دریافت انرژی منفی، تحقیر شدن و خرد شدن تنها نیستید و این موارد برای همه پیش میاد و همه مایی که اینجا هستیم تصمیم داریم زندگیمون رو عوض کنیم چون ارامش اولویتش از هر چیزی و هر کسی توی زندگیمون بالاتره. امیدوارم به آرامشی که میخواین برسین.   [caption id="attachment_17484" align="aligncenter" width="1920"]نذار آدمهای سمی زندگیت تو رو کنترل کنن نذار آدمهای سمی زندگیت تو رو کنترل کنن[/caption]  

منابع

  1. 30 Toxic Behaviors That Should Have No Place In Your Life

من نشانه های انسانهای سمی رو از این منبع برداشتم. هرچند شاید اگه همه صادقانه یک نگاهی به رفتار خودمون با دیگران بندازیم، خیلی ساده بتونیم تشخیص بدیم آیا یک ادم سمی براشون هستیم یا نه.

  1. منبع عکس

عکسی که در این پست گذاشتم به خوبی میتونه احساسم رو درباره ی آدمهای سمی زندگیم بیان کنه. همینقپر برهوت، همینقدر تیره، همینقدر خاک گرفته. به نظرم دلیلی نداره که چنین تصویری بشه واقعیت زندگی مون.

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید