ما برای خیلی از کارهامون نیاز داریم که خلاصه نویسی کنیم. معمولا اولین چیزی که به ذهنمون میرسه خلاصه نویسی برای درس هستش. اما خلاصه نویسی فقط برای مسائل درسی و مطالعه نیست و خیلی جاهای دیگه هم کاربرد داره. مثلا خلاصه نویسی برای ارائه دادن یا هر کاری که لازمه تا یه سری مطالب علمی رو به خاطرمون بسپاریم هم کاربرد داره. تو این پست می خوام روشی که خودم برای خلاصه نویسی ازش استفاده میکنم، یعنی خلاصه نویسی به روش سه سطحی رو براتون توضیح بدم. تو این روش از سه رنگ استفاده می کنیم و هر رنگ نشانگر یک مرحله از مطالعه اس.  

مرحله اول: رنگ آبی(قبل از مطالعه)

این مرحله قبل از مطالعه اتفاق میفته. فرض کنید که شما در کلاسی شرکت کردین یا جزوه درسی رو مطالعه کردین یا به هر شکلی دید مختصری از مطلبی که قراره مطالعه کنین دارین. قبل از شروع مطالعه، اولین کار اینه که از خودمون بپرسیم که از این مطلب چی یادمونه؟ در این مرحله مطالبی که یادمونه رو به شکل مختصر با رنگ آبی یادداشت می کنیم. این مرحله در واقع یک جور به چالش کشیدن ذهنمونه!  

مرحله دوم: رنگ سبز(بلافاصله پس از مطالعه)

در این مرحله ما مطالعه مطلب رو شروع کرده و بسته به سختی یا آسونی متن، بعد از مطالعه یک پاراگراف یا یک صفحه یا حتی چند صفحه مشخص، کتاب رو می بندیم و بعد از خودمون می پرسیم: از این متن چی یاد گرفتی؟ اون مطالب رو به زبان خودمون با رنگ سبز یادداشت می کنیم.  

مرحله سوم: رنگ صورتی(مطالب تکمیلی)

در این مرحله، ما خلاصه هایی که نوشتیم رو مجدد با کتابمون چک می کنیم و مطالبی که یادمون رفته بود و یا مطالبی که به اشتباه یادمون بود رو با رنگ صورتی یادداشت می کنیم.  

خلاصه نویسی به روش سه سطحی چه فایده ای داره؟

این روش خلاصه نویسی دو تا فایده اساسی داره: اول اینکه این روش به ما کمک می کنه که موقع مرور برای امتحانامون بدونیم که تمرکزمون باید بیشتر روی کدوم قسمت باشه. یعنی اگر مطالب آبی، مطالبی بودن که به سادگی یادمون بوده مرور کمتری نسبت به مطالب صورتی لازم دارن. چون برای یادآوری مطالب صورتی، لازم بوده دوبار جزوه یا کتابمون رو چک کنیم. دوم اینکه استفاده از رنگ ها خلاصه نویسی ما رو جذاب تر می کنه و بعدا یادآوری اون مطالب برامون راحت تر میشه.  

خلاصه نویسی به روش سه سطحی وقت گیر نیست؟

ممکنه در نگاه اول این روش وقت گیر باشه، ولی یادمون باشه که هدف ما از مطالعه و خلاصه نویسی اینه که مطالب برای زمان طولانی تری یادمون بمونه. قطعا این روش برای کسی که صرفا شب امتحان مطالعه می کنه و فرداش مطالب رو فراموش میکنه، مناسب نیست.   این توضیحات روش خلاصه نویسی ای هستش که من ازش استفاده میکنم و پایه و مبنای علمی هم داره. پیشنهاد میکنم حتما یه بار امتحانش کنین و اگر براتون کاربردی بود، از این روش استفاده کنین. روش کرنل هم یکی دیگه از روش های خلاصه نویسی هستش که لینکش رو براتون میذارم: روش کرنل برای یادداشت برداری  

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
دنیا🪴👷🏻‍♀📚

دنیا🪴👷🏻‍♀📚

24 اسفند 1402 ساعت 07:26

من موقع خلاصه برداری همیشه یا از این ور بوم میفتادم و همه چی رو مینوشتم یا از اون ور بوم میفتادم و خلاصه هام نامفهوم بود. الان این روش خیلی برام جالب و کاربردیه. 👏🏻👏🏻🙏🏻