قانون پارکینسون یک اصل ساده در علم مدیریت و روانشناسیه. این اصل در سال در سال 1985 توسط سی نورتکوت پارکینسون ویسنده و مورخ انگلیسی مطرح شد. چرا امروز میخوایم دربارش حرف بزنیم؟ چون این اصل به شدت در بهره وری و مدیریت زمان فردی کاربرد داره. اگر به موضوعات بهره وری و مدیریت زمان علاقه داری اینجا رو کلیک کن.

قانون پارکینسون چی میگه؟

این قانون به زبان ساده میگه که: هر کار به‌اندازه‌ی زمانی که به آن تخصیص داده شده است طول می‌کشد. به همین سادگی. یعنی اگر برای خواندن یک کتاب، یک هفته وقت در نظر بگیریم، خوندنش همون یک هفته طول میکشه و اگر یک ماه زمان بدیم، یک ماه طول میکشه. این قانون داره میگه که لزوما صرف کردن زمان بیشتر، نشون دهنده ی انجام کار بیشتر نیست. زمان بیشتر مساوی کار بیشتر نیست. پارکینسون میگه حتی اگر به کارهای پیش پا افتاده و آسان وقت زیادی اختصاص بدیم، باعث پیچیدگی و سختی اونها میشیم. هرچه زمانی که به انجام کاری اختصاص داده میشه کوتاه‌تر باشه، اون کار ساده‌تر و آسان‌تر به انجام می رسه. [caption id="attachment_17696" align="aligncenter" width="1081"]قانون پارکینسون با تصویر قانون پارکینسون با تصویر[/caption]

قانون پارکینسون در زندگی روزمره

همه ی ما حتما بارها و بارها این قانون رو در زندگی مون تجربه می کنیم.
  • برای یک تکلیف درسی یک هفته وقت داریم اما میذاریم برای روز قبلش تا انجامش بدی.
  • برای یک اامتحان چند هفته فرصت داشتیم اما اونقدر پشت گوش میندازیم تا مجبور بشیم شب امتجانی درس بخونیم.
  • یک کار اداری رو مدت ها میدونیم که باید انجام بدیم اما تا روز آخر دنبالش نمیریم.
همه ی این موارد مثالهایی از اتفاق افتادن اصل پارکینسون در زندگی ما هستند. حتما شما هم به موارد دیگه ای برخوردید و میدونید دارم از چی حرف میزنم.

آگاهی از این قانون به چه دردی می خوره؟

اکر قبول کنیم که چنین قانونی وجود داره میتونیم ازش به عنوان راهکاری برای مدیریت زمانمون استفاده کنیم. یعنی چی؟ یعنی اگر ما برای کارهامون ضرب العجل (همون ددلاین!) تعیین کنیم، سریعتر انجامشون میدیم. یعنی در وقت کم، کار بیشتری میکنیم. در نتیجه بهره وری مون بالا میره. اینجا چند مثال از ضرب العجل تعیین کردن برای کارها رو برات می نویسم:
  • شارژر لپ تاپت رو از برق بکش و با خودت قرار بذار که تا شارژش تموم نشده، کارهات رو تموم کنی.
  • رمانت رو به بازه های دو ساعته تقسیم کن. و با خودت قرار بذار در هر دو ساعت یک سری کار مشخص رو تموم کنی.
  • برای نرسیدن به ضرب العجل هات مجازات تعیین کن. مثلا باید یک روز روزه بگیرم. یا فلان مقدار از پولم رو به مادرم بدم. یا آخر هفته حق ندارم بیرون برم. از این چیزها. مجازات باعث میشه به ضرب العحل ها بیشتر بها بدی.
  • ضرب العجل های کوتاه مدت در نظر بگیر. (شش ماهه نباشه مثلا!)
امیدوارم این مطلب برای مدیریت زمان به دردت بخوره. راستی اگر سوالی هم داری توی کامنتا بنویس تا جواب بدم ?

منابع

[caption id="attachment_17700" align="aligncenter" width="397"]قانون پارکینسون چیست و به چه درد ما می خوره؟ قانون پارکینسون چیست و به چه درد ما می خوره؟[/caption]

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید