جانک ژورنال چیست؟ | چطور جانک ژورنال بسازیم؟

جانک ژورنال یک نوع ژورنال نویسی هنریه و از اونجا که هنریه، نمیشه تعریف دقیق و مشخصی که به همه ی ژورنال ها صدق بکنه براش ارائه داد. اما میتونیم یک توضیح کلی دربارش یاد بگیریم!

جانک ژورنال دقیقا چیه؟

معادل انگلیسی : Junk + Journal در زبان انگلیسی JUNK به معنی آت و آشغال و JOURNAL به معنای دفتر یا نوشته ست. پس جانک جورنال میشه دفتری که با آت و آشغال ساختیم. قبل از اینکه فکرتون به سمت چیزهای بد و زشت بره، یک نگاه به تصویر پایین بندازید! این یک ژورنال تروتمیز و خیلی خوشگله. پس با اینکه ما این نوع از ژورنال رو با وسایل دورریختنی یا بازیافتی درست میکنیم، اصلا به این معنی نیست که قراره یک دفتر کثیف و زشت داشته باشیم! نه! این دفتر هم قراره مثل بولت ژورنال و اسکرپ بوک و بقیه ی انواع ژورنالها حال ما رو خوب بکنه و برای زندگیمون مفید باشه. [caption id="attachment_20811" align="aligncenter" width="749"]یک جانک ژورنال گوگولی یک جانک ژورنال گوگولی[/caption]

هدف جانک ژورنال

یک سوال خیلی مهم: ما چرا جانک ژورنال درست می کنیم؟ آدمهای مختلف هدفهای مختلفی از این نوع ژورنال درست کردن دارن. اما یکی از عمومی ترین کاربردهای جانک ژورنال، مثل اون کشوی خونه ست که همه چیز توش پیدا میشه. توی این دفار هم قراره همه چیز پیدا بشه. همه ی چیزهایی که الان به دردمون نمیخورن ولی می خواهیم نگهشون داریم چون حس میکنیم یک روزی ممکنه به دردمون بخوره. چیزهایی مثل کارتهای تولد خالی، پاکت های هدیه، برچسب های قشنگ، کاغذکادوهای کوچولو و کلی مورد دیگه از این دست اقلام گوگولی که میشه در یک دفتر ذخیره شون کرد. البته این تعریف عمومی ترینه و لزوما همه ی این ژورنال ها کاربرد یکسانی ندارن، چون انسانهای یکسانی ازشون استفاده نمیکنن!

مثال هایی از جانک ژورنال

بیاین با هم یک سری جانک ژورنال ببینیم تا بیشتر و بهتر دستمون بیاد که این دفترها دقیقا چطوری درست میشن و چه کاربردی دارن! اولین  ژورنالی که عکسش رو این زیر میبینید پر از کارت ها و کاغذهای کاردستیه که کنار هم در این دفتر جمع شدن. اگه همچین دفتری داشته باشید هم میتونید کارتهای خالی رو توش نگه دارید تا بعدا استفاده کنید، و هم میتونید کارتها و مقواهای استفاده شده رو برای یادگاری لای دفترتون بذاردی. [caption id="attachment_20812" align="aligncenter" width="522"]مثالی از جانک ژورنال مثالی از جانک ژورنال[/caption]   عکس بعدی 👇🏻 یک ژورنال شلوغ رو نشون میده که صاحبش بین صفحات از پاکت برای فضاسازی بیشتر استفاده کرده. کلا توی جانک ژورنال پاکت خیلی به درد میخوره چون مدام دارید خورده کاغذ ها و بوکمارک ها و کارت ها و از این دست چیزها رو توش جمع میکنیم و نیاز دارید که جایی مناسبشون توی دفترمون درست بکنیم. [caption id="attachment_20813" align="aligncenter" width="831"]مثالی از جانک ژورنال مثالی از جانک ژورنال[/caption]   تا حالا نامه نگاری کردید؟ سر کلاس با همکلاسی تون؟ تابستون ها با دوستهاتون؟ کلا دست نوشته هایی از دیگران دارین که براتون عزیز باشن و بخواین حفظشون کنین؟ یکی از راه هاش اینه که نامه ها و کارت هایی رو که میخواین نگه دارین بذارین توی ژورنالتون. حالا یا میتونین از پاکت استفاده کنین و یا خود نامه رو به صفحه ی مورد نظر بچسبونید! [caption id="attachment_20814" align="aligncenter" width="1980"]مثالی از جانک ژورنال مثالی از جانک ژورنال[/caption]   من در این پست سعی کردم شما رو با مفهومی جدید به نام جانک ژورنال آشنا کنم. این مدل از ژورنال نوشتن مخصوص همه نیست. ممکن با روحیه ی تو نخوره. ممکنه خوشت نیومده باشه. ممکن هم هست الان کلی ذوق داشته باشی برای اینکه بدویی بری دفتر خودت رو درست کنی! اگر اینطوریه، امیدوارم از خوندن این پست لذت برده باشی و بهت کمک کرده باشه. اگه سوالی هم داری توی کامنتها بپرس تا من یا یکی دیگه از نردهای حاضر در اینجا جواب بدیم ☺️ راستی اگه از این پست خوشت اومده احتمالا از اسکرپ بوک هم خوشت بیاد. پس این پست رو هم بخون: اسکرپ بوک چیست؟

منابع

ARTJOURNALIST THEARTSYCRAFTSY compassandink journalwithpurpose

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید