چطور مطالعه کنیم تا یادمون بمونه؟

اگه به من باشه، دوست دارم هر روز یک کتاب جدید بخونم. اما فقط خوندن مهم نیست. بعضی کتابها اونقدر مطالب مفیدی دارن که حیفه فراموششون کنیم. پس چطوری کتاب بخونیم تا مظالبشون رو یاد بگیریم؟

۱- در نظر گرفتن زمان مناسب

عملکرد مغز ما هنگام خوندن کتابهای یادگرفتنی متفاوته با زمان خوندن کتابهای لذت بخش. در مورد اول باید بیشتر زحمت بکشه و زودتر خسته میشه، در مورد دوم اما نه. وقتی یک رمان لذت بخش می خونیم، گاهی از خوابمون هم می زنیم تا بفهمیم تهش چی میشه. پس طبیعتا زمانی که برای خوندن یک کتاب در نظر می گیریم، با توجه به نوعش فرق می کنه. من کتابهای یادگرفتنی رو صبح ها می خونم که مغزم سرحاله. کتابهای دیگه رو عصرها یا شب ها می خونم.

۲- استفاده از تکنیک یادآوری (RECALL)

وقتی داره مطالعه می کنم، در انتهای یک فصل، یا یک صفحه، یا حتی یک پاراگراف، سرت رو بلند کن و از خودت بپرس: الان چی یاد گرفتم؟ و سعی کن بدون نگاه کردن به کتا، هرچیزی که یادت میاد رو تکرار کنی. مهم نیست از کل یک فصل فقط دو جمله یادت مونده باشه. مهم اینه که حتما این کار رو انجام بدی. چون احتمالا چیزایی که به یاد میاری و این طوری تکرارشون میکنی، خیلی سخت از یادت خواهد رفت!

۳- بازخوانی (REREADING)

هر مفهومی برای اینکه در ذهن ما بشینه نیاز داره که دوباره مرور بشه. بنابراین کتابها رو هم باید بازخوانی کنیم تا مطالبشون در ذهن ما بمونه. پیشنهاد من اینه که هر فصل رو دوباره مرور کنید: مرور اول: تا یک هفته بعد از مطالعه مرور دوم: تا یک ماه بعد از مطالعه یادتون باشه که اگر فاصله ی بین بازخوانی ها زیاد باشه تاثیری نداره. اگر شما یک فصل از کتابی رو شش ماه بعد از دور اول بخونید، رسما انگار دارید دوباره برای بار اول می خوندیش!

۴- هایلایت نکنید!

بله درست خوندید. نیازی به هایلایت کردن نیست. ما وقتی متنی رو هایلایت می کنیم، فقط فکر می کنیم که اون رو یاد گرفتیم، در حالیکه واقعا تاثیری روی یادگیری من داره. می تونید هایلایت کردن رو در دور دوم یا حتی سوم انجام بدید به عنوان جایزه!

۵- حاشیه نویسی

در طول مطالعه یک مداد دستتون بگیرید. وقتی مطلبی نیاز به فکر بیشتر داره و براتون سوال پیش میاد، سوالتون رو در حاشیه بنویسید. یا اگه مطلب سختی رو می فهمید، برداشتتون رو به صورت خلاصه در حاشیه بنویسید. مداد دست گرفتن و حاشیه نویسی از هایلایت کردن هم جلوگیری می کنه :دی   اینم پنج تا راهکار مناسب برای خوب مطالعه کردن. اگه دوست داری درباره ی مطالعه بیشتر بخونی، این صفحه رو نگاه کن. [caption id="attachment_17102" align="aligncenter" width="200"]چطور مطالعه کنیم که یادمون بمونه؟ چطور مطالعه کنیم که یادمون بمونه؟[/caption]

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید