چطور در دوران امتحانات بازدهی بیشتری داشته باشیم؟

با اینکه همه دوست داریم فکر کتیم جزء اونهایی هستیم که در طول ترم درس میخونن و دوران امتحانات کارشون راحت تره، در نهایت اکثر ما اینطور نیستیم! 🌚 بنابراین وقتی امتحانها نزدیک میشن دوست داریم با بالاترین بازدهی درس بخونیم و بهترین نتیجه رو از امتحاناتمون بگیریم. در این چند نکته ی ساده اما بسیار کاربردی را برای بازدهی هرچه بیشتر در این دوران طلایی ارائه میدیم.

۱- استفاده از روش پومودورو

پومودورو یکی از روش های شناخته شده برای بالابردن بهره وری محسوب میشه. در این روش ما بازه های زمانی مشخصی برای درس خوندن یا کار کردنمون در نظر می گیریم و پس از پایان یافتن اون زمان دست از کار می کشیم و استراحت می کنیم. اگر کلا با این روش آشنا نیستی خوبه که این مقاله رو بخونی 👈🏻 آموزش روش پومودورو ممکنه جزء کسانی باشی که قبلا از روش پومودورو استفاده کردند اما تاثیر آنچنانی ازش ندیدن. آره چنین چیزی هم امکان نداره! منتها ممکنه این نتیجه به دلیل استفاده ی غلط از روش پومودورو باشه بنابراین پیشنهاد میدم این مقاله رو بخونی 👈🏻 چطور از روش پومودورو بهتر استفاده کنیم؟

۲- از اصل پرتو (Pareto principle) استفاده کن

دیدید نزدیک امتحانها که تازه می خوایم درس خوندن رو شروع کنیم اولش درس خوندنمون خیلی عمیق و کنده اما هرچی میگذره و خسته میشیم سرعتمون بالا میره و حتی یک جاهایی به تورق می رسه؟! این در حالیه که سوالهای امتحان به صورت یکسان از همه جای جزوه داده نمیشه .و از قسمتهای سختش بیشتر سوال میاد که این قسمت ها هم بیشتر در انتهای جزوه هستن. پس انگار ما داریم بیشترین زمان و تمرکز رو روی قسمتهایی میذاریم که کمترین احتمال سوال طرح شدن ازشون هست. آیا منطقیه؟ اصل پرتو میگه بیست درصد کارها هشتاد درصد نتیجه رو به ما میدن. به عبارتی بیست درصد جزوه هست که هشتاد درصد سوالهای امتحان (یا ۸۰٪ نمره) از اونها طرح میشه و طبیعیه که ما برای اون قسمت ها بیشتر وقت بذاریم و عمیق تر مطالعه شون کنیم. برای آشنایی بهتر با اصل پرتو این مقاله رو بخون 👈🏻 اصل پرتو چیست؟

۳- تغذیه درست داشته باش

شبهای امتحان برای خیلیا یعنی شب بیداری. روزهای امتحان هم البته معنی دوری نداره. اگر امتحانها برامون مهم باشه یعنی روزها رو به مطالعه و انرژی صرف کردن توسط مغز می گذرونیم. این یعنی نیاز به منابع مفید انرژی داریم. توی این دورا قهوه، شیرکاکائو، کیک و بیسکویت و این قبیل خوراکی ها خیلی می چسبه نه؟ 😶‍🌫️ خب واقعیت اینه که نباید زیاد بچسبه! خوراکی های فرآوری شده و خوراکی هایی که قند زیادی دارن مثل شیرکاکائو شاید تاثیر کوتاه مدت مثبتی داشته باشن و در عرض چند دقیقه قندخونمون رو بالا بیارن تا خون به مغزمون برسه، اما تقریبا با همون سرعت سریع هم مصرف میشن و بعدش افت قندخون شدیدی رو تجربه میکنم که باعث میشه اثر عکس بذارن. یعنی برای یک مدت خیلی کوتاه بلافاصله بعد از خوراکی خوردن احساس میکنیم انرژی گرفتیم اما یکم که میگذره سطح قند خونمون حتی به پایینتر از مقدار اولیه ش میرسه و حالمون بدتر میشه. این مقاله تاثیر مصرف قند رو بررسی کرده و دیده اتفاقی می افته به نام sugar crash که یعنی مصرف اینجور خوراکی ها باعث کاهش هشیاری و خستگی میشه. فکر نمیکنم هیچ کدوم از ما دوست داشته باشه در دوران امتحانها چنین چیی رو تجربه کنه 😉   منبع عکس: Photo by MChe Lee on Unsplash

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
مائده

مائده

17 اسفند 1402 ساعت 19:43

مفید و مختصر :)