چطور در بولت ژورنال برنامه ریزی هفتگی انجام دهیم؟

نوشتن در بخش روزانه ی بولت ژورنال از موثرترین کارها برای برنامه ریزیه. خیلی‌ها هم دوست دارن صفحه های برنامه ریزی هفتگی داشته باشن. برای هر هفته برنامه ی جدید بریزن و جمعه ی آخر هر هفته هم خودشون رو ارزیابی کنند. سوالی که پیش میاد اینه که آیا انجام دادن برنامه هفتگی ضروریه؟ و اینکه چطور برنامه ریزی روزانه مون رو توی برنامه ی هفتگی مون جا بدیم؟ امروز میخوام به این سوال جواب بدم!

برنامه ریزی هفتگی

بیاین اول به صورت جدا به برنامه ی هفتگی نگاه کنیم. اصلا چی هست و قراره برامون چکار کنه؟ هر برنامه ی هفتگی ، زیر مجموعه ی یک ماه محسوب میشه. یعنی معمولا بین صفحات مربوط به ماه فروردین، چهارتا صفحه ی برنامه هفتگی مربوط به فروردین رو هم میذاریم. اگه از من بپرسید، برنامه ریزی هفتگی بسیار چیز مفیدیه. وجود داشتنش یعنی ما داریم هدف ها و کارهامون رو به بازه های کوچک تر تقسیم میکنیم و اینطوری بیشتر حواسمون هست که آیا داریم جلو میریم یا نه. نکته ای که در برنامه ریزی هفتگی مهمه، اینه که زمانی که برای درست کردن صفحه هاش میذاریم نباید خیلی زیاد باشه. در حقیقت زمانی که برای درست کردن هر صفحه ی بولت ژورنال میذاریم رابطه ی مستقیم با بازه ی زمانی اون برنامه داره. برای مثال برنامه ریزی ماهانه نسبت به هفتگی زمان بیشتری برای آماده کردن میخواد و از طرف دیگه یک برنامه ی سالانه هم بیشتر از ماهانه طول میکشه تا آماده شه. برنامه ریزی هفتگی بسیار ضروریه. به این معنی که نیازه حتما آخر هر هفته با خودمون خلوت کنیم و ببینیم توی هفته ای که گذشت چطور عمل کردیم و توی هفته ی پیش رو قراره چه کارهایی انجام بدیم. اما حواسمون باشه وقتی که برای این کار میذاریم اون قدر زیاد نباشه که بعد از چند هفته دلمون رو بزنه یا حس کنیم به خوشی های آخر هفته نمی رسیم! به نظر من که نیم ساعت کافیه.

برنامه ریزی روزانه

من به شدت طرفدار برنامه ریزی برای هر روز و یادداشت برداری کردن در طول روز هستم. اگه برنامه ی روزانه داشته باشید یعنی هر شب خودتون رو ارزیابی می کنید و برای فرداتون برنامه میریزید. تا اینجاش که خیلی خوبه اما نوشتن روزانه در بولت ژورنال فقط شامل این نمیشه. قسمت روزانه در بولت ژورنال شما، شامل برنامه هاتون در اون روز، کارها و قرارهاتون و همچنین یادداشت هایی که در طول روز مینویسید میشه. این یادداشت ها میتونن ایده هایی باشن که بعدا میخواید ازشون استفاده کنید یا حرفای جالبی که از دوستتون شنیدید و نمیخواید فراموش کنید. یا خیلی چیزای دیگه. هرچیزی که نخواید فراموش کنید میتونه وارد قسمت روزانه ی بولت ژورنال بشه. پس یک بخش روزانه، از شب قبلش تا پایان همون روز پر میشه. ممکنه فقط سه خط رو پر کنه یا حتی ممکنه یک صفحه ی کامل رو در برگیره. پس بهتره که کادرهای مربوط به همه ی روزهای یک هفته رو از قبل نبندیم چون احتمالش زیاده که اون کادر زیادی کوچیک یا زیادی بزرگ باشه.

چطور صفحه های روزانه رو با برنامه ریزی هفتگی تلفیق کنم؟

پیشنهاد من اینه که یادداشت های روزانه جدا از صفحه های هفتگی نباشن. چون به نظرم نیاز نیست که برای هر هفته یک صفحه ی جدا و برای روزهای اون هفته هم صفحه های جدا داشته باشیم.  کاری که من میکنم اینه: هر جمعه وقت میذارم و میشینم سر بولت ژورنالم. بعد از ارزیابی کردن هفته ای که گذشته، شروع میکنم به درست کردن صفحه ی هفته ی جدید. این طوری که توی اولین صفحه ی خالی دفترم، تاریخ اون هفته رو می نویسم. بعد توی یک کادر بزرگ تمام کارها یا قرار ملاقات های اون هفته م رو یادداشت میکنم. پس یک کادر دارم برای لیست کارها، قرار ملاقات ها، رویدادها و خلاصه هرچیزی که باید اون هفته انجام بشن. این موارد ممکنه مربوط به تاریخ خاصی باشن یا نباشن. همه رو توی اون کادر مینویسم. اگر اون هفته تصمیم گرفته باشم هبیت ترکر یا مودترکر یا چیزهایی از این قبیل هم داشته باشم، کادر مربوط بهش رو درست میکنم. کل این مرحله حدود نصف یک صفحه از دفترم رو میگیره. حالا نوبت میرسه به درست کردن قسمت های روزانه. توی همون صفحه ی هفتگی ، از هر جا که جای خالی دارم شروع میکنم و تاریخ اولین روز هفته رو میزنم. (مثلا شنبه ۲۴ فروردین) و بعد کارهای مربوط به اون روز رو می نویسم. برای روز جمعه همین کافیه. فرداش که شنبه ست هم اگر یادداشتی نباز بود به قسمت روز شنبه اضافه میکنم و در نهایت شنبه شب یک قسمت جدید از جایی که قسمت روز شنبه تموم شده ایجاد میکنم و تاریخ میزنم. (یک شنبه ۲۵ فروردین.) و همینطوری یکی یکی قسمت های مربوط به هر روز رو از شب قبلش آماده میکنم. من دستم اومده که برای هر هفته دو صفحه ی دفتر کافیه. پس اگه در طول هفته نیاز داشتم که یک صفحه ی جدید در بولت ژورنالم درست کنم، دو صفحه برای اون هفته جا میذارم و از سومین صفحه استفاده میکنم. ممکنه برای شما دو صفحه کم یا حتی زیاد باشه. اصلا نگران نباشید. همه ی ما فرصت امتحان کردن داریم. من هم با کلی آزمون و خطا متوجه شدم که چقدر جا نیاز دارم. یادتون باشه قانون کلی بولت ژورنال اینه: اگه جا کم آوردی، از اولین صفحه ی خالی دوباره شروع کن! به همین سادگی!    

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید