چطور اعتیاد به گوشی رو از بین ببریم؟

این روزا که فضای مجازی بخش مهمی از زندگی ما رو تشکیل میده، اعتیاد به گوشی و چک کردن دائم شبکه های مجازی تبدیل به یکی از معضلات هممون شده! احتمالا شما هم راهکار طلایی بستن اعلان شبکه های مجازی برای تمرکز بهتر و استفاده بهینه از زمان به گوشتون خورده اما گاهی حتی با وجود بسته بودن اعلان برنامه ها، زمان زیادی رو صرف چک کردن شبکه های مجازیمون می کنیم و عملا این راهکار برامون بی فایده اس! تو این مقاله می خوایم در مورد این صحبت کنیم که چطور بهترین استفاده رو از زمانی که اعلان گوشیمون بسته است داشته باشیم و کمتر گوشیمون رو در طول روز چک کنیم. پس اگر تو هم دنبال کم کردن اعتیادت به گوشی هستی خوندن این مقاله رو از دست نده!

راهکار اول: مشخص کردن زمان چک کردن پیام ها

وقتی با خودمون تصمیم گرفتیم که به عنوان یه راهکار برای مقابله با اعتیاد به گوشی فقط در یک زمان مشخص به پیام هامون جواب بدیم، اگر زمان  این کار رو تعیین نکنیم، هر وقت که بیکار شدیم گوشی دست می گیریم و اینطوری احتمال این که ده بار یا بیشتر گوشیمون رو چک کنیم هست. پس وقتی داریم نوتیفیکیشن گوشیمون رو قطع می کنیم، باید یه زمانی رو مشخص کنیم که در اون وقت پیام ها رو چک کنیم. لزوما قرار نیست یه ساعت مشخص تعیین کنیم، چون ممکنه هر روز برنامه های متفاوتی داشته باشیم و نتونیم یه ساعت ثابت برای چک کردن پیام ها اختصاص بدیم. بهتره که برای مشخص کردن زمان از روتین هامون استفاده کنیم، مثلا با خودم قرار می ذارم وقتایی که از دانشگاه برگشتم خونه یک ساعت اول استراحت پیام هام رو چک کنم.  

راهکار دوم: آهسته و پیوسته!

واقعیت اینه که نسل ما معتاد به گوشی و فضای مجازیه و گوشی دست گرفتن یه اعتیاد همگانیه! پس در قدم اول باید بپذیریم که به این اعتیاد دچاریم. برای ترک اصولی عادت ها(مثل همین اعتیاد به گوشی) پیشنهاد میکنم حتما کتاب عادت های اتمی نوشته جیمز کلیر رو مطالعه کنین. اگر میزان اعتیاد شما به گوشی و فضای مجازی اونقدری هست که صبح تا غروب چک نکردن گوشی براتون سخت و طاقت فرسا باشه، پس بهتره که قدم به قدم پیش برین. برای این کار اعلان گوشی رو قطع کنین و بازه های کوتاه مدتی رو برای چک کردن پیام ها در نظر بگیرین. مثلا برای شروع هر یک ساعت گوشی رو چک کنین و قدم به قدم این بازه های زمانی رو بیشتر کنین.  

راهکار سوم: استفاده از اجبارهای بیرونی

اگر اراده قوی برای چک نکردن طولانی مدت گوشی ندارین، بهتره که از اجبار بیرونی استفاده کنین. مثلا گوشی رو به یه نفر از اطرافیان بسپرین و ازشون بخواین تا چند ساعت آینده گوشی رو بهتون برنگردونن یا از بسته های اینترنت عصر استفاده کنین، گوشی رو موقع کار دور از دسترس خودتون مثلا بالای کمد یا پشت لپ تاپ بذارین و...  

راهکار چهارم: استفاده از گوشی رو محدود کن

حتی مواقعی که مشغول انجام کارهای مفید با گوشی هستیم هم در خطر وسوسه ی چک کردن گوشی هستیم! پس بهتره تا حد ممکن استفاده از گوشی رو محدود کنیم. مثلا اگر موقع درس خوندن جزوه هامون پی دی اف هستن و هم به گوشی دسترسی داریم و هم لپ تاپ، بهتره از لپ تاپ برای درس خوندن استفاده کنیم. یعنی باید حتی کارهای مفیدی که با گوشی انجام میدی رو چک کنی و ببینی میتونی با راه دیگه ایی به جز گوشی انجامش بدی یا نه و از راه حل جایگزین استفاده کنی.  

نتیجه نهایی

تمام این راهکارها مفید و تجربی هستن و می تونن خیلی کمک کننده باشن. البته باید این نکته رو هم در نظر داشته باشین که ترک اعتیاد به گوشی و فضای مجازی کار سخت ولی شدنیه! پس لازمه تو این مسیر صبور و البته ثابت قدم باشیم تا به هدفمون که ترک اعتیاد به گوشی هست برسیم. اگر از خوندن این مقاله خوشتون اومده پیشنهاد میکنم قسمت یازده رادیو یارا رو که در ارتباط با همین موضوع هستش بشنوین. قسمت ۱۱ | فضای مجازی سمی و آرمانهای غیرسمی ما!

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید