بولت ژورنال چیست ؟

دوستای خوبم، بولت ژورنال در حقیقت یک دفتره. یک دفتر ِ خیلی ساده که هر شخص توش اونجوری که دلش میخواد واسه زندگیش برنامه ریزی میکنه.  دلیل جذاب بودنش هم دقیقا همینه که هر بولت ژورنال مربوط به یک شخصه و اون شخص میتونه با توجه به سلیقه و نیازش درستش کنه. یک نفر ممکنه بخواد واسه کنکور برنامه ریزی کنه. یکی بخواد کارهای خونه شو روی نظم انجام بده. یک نفر برای کارهای دفتریش استفاده کنه. در این مقاله قراره با بولت ژورنال آشنابشیم. همچنین اگر می‌خواهی معنی بولت رو بدونی و بفهمی که چرا این اسم برای این دفتر انتخاب شده، اینجا رو نگاه کن.

پس واسه ی بولت ژورنال درست کردن فقط باید یک دفتر و خودکار داشته باشین و اینکه بدونین از زندگیتون چی میخواین. یعنی هدف داشته باشین. و بعد شروع کنید به برنامه ریزی کردن به سبک خودتون برای هدفی که مخصوص شماست. معمولا توی بولت ژورنال ها یک سری صفحه ی مشترک هست. صفحه هایی که خیلی کاربردی هستن و فارغ از اینکه هدف چیه میتونن مورد استفاده قرار بگیرن.

[caption id="attachment_18019" align="aligncenter" width="644"]ایده بولت ژورنال تحصیلی صفحه‌ی آینده‌نگار تحصیلی در بولت ژورنال[/caption]

چطور بولت ژورنال درست کنم؟

بعد از تهیه ی لوازم التحریر مناسب، نوبت میرسه به درست کردن بولت ژورنال. قسمت جذاب ماجرا این جاست که می تونید صفحه ها رو هر طوری که دلتون می خواد درست کنید. منتها یک چارچوب کلی وجود داره که اگر بهش عمل کنید کارایی این دفتر خیلی زیاد خواهد بود. پیشنهاد می کنم حتما صفحه ی آموزش بولت ژورنال رو بخونید یا ویدیو آموزش بولت ژورنال رو تماشا کنید. من کامل توضیح دادم که چارچوب اصلی بولت ژورنال چیا هستند و چطور میشه بولت ژورنال درست کرد. جفت این ویدیوها بر مبنای کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال تولید شدند. این کتاب منبع اصلی روش بولت ژورنال محسوب میشه. یادتون باشه نیازی نیست که همون اول کلی صفحه ی متفاوت درست کنید. حتی به فکر زیبایی هم نباشید. (اصلا زیبایی مهم نیست!) بلکه با صفحه های کم و کاربردی (همونایی که توی راهنما معرفی شدن) شروع کنید و با گذر زمان که کم کم با بولت ژورنال آشنا شدید و بهش عادت کردید، صفحه ها رو افزایش بدین.

بولت ژورنال درست کردن را از کجا یاد بگیرم؟

منبع اصلی آموزش روش بولت ژورنال در تمام دنیا کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورناله. این کتاب رو آقایی به نام رایدر کارول نوشته. من در سال ۹۸ این کتاب رو ترجمه کردم و در ایران توسط انتشارات کتاب کوله پشتی چاپ شده! الان میتونی این کتاب رو از اکثر کتابفروشی های معتبر(حضوری یا آنلاین) تهیه بکنی. [caption id="attachment_16690" align="aligncenter" width="375"]زهرا نجاری با کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال نوشته ی رایدر کارول[/caption]   [caption id="attachment_6697" align="aligncenter" width="473"]رایدر کارول، نویسنده کتاب بولت ژورنال و مبدع این روش رایدر کارول، نویسنده کتاب بولت ژورنال و مبدع این روش[/caption]

\معنی بولت در بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال رو در انگلیسی اینطوری می نویسیم: Bullet Journal. در این عبارت، کلمه ی Journal یا ژورنال به معنی دفتر یا نوشته هست. کلا وقتی چیزی نوشته میشه میتونیم بهش بگیم ژورنال. معنی بولت هم میشه علامت. حتما در نرم افزار مایکروسافت ورد دیدید که وقتی می‌خواهیم یک لیست درست کنیم، میتونیم اول هر سطر از یک علامت استفاده کنیم. به این علامت ها میگن بولت! [caption id="attachment_20875" align="aligncenter" width="262"]معنی بولت در بولت ژورنال معنی بولت در بولت ژورنال[/caption] از اونجایی که ما در بولت ژورنال سعی میکنیم خلاصه و با استفاده از علامت ها بنویسیم، این کلمه در اسم بولت ژورنال استفاده شده.  در آموزش روش بولت ژورنال معنی بولت های اصلی که در بوژو استفاده میشه رو براتون توضیح دادم.

صفحه های متداول بولت ژورنال چیست ؟

ازونجایی که بولت ژورنال یک روش شخصیه، هر شخصی میتونه بنا به سلیقه ش یک مدل صفحه ی جدید به دفترش اضافه کنه. رایدر کارول، مبدع روش بولت ژورنال این چندتا صفحه رو به عنوان صفحه های اصلی بولت ژورنال معرفی کرده:

یک سری نکته ی کلی

بولت ژورنال یک دفتر شخصیه. به این معنی که باید اونجوری درستش کنید که خودتون دوس دارید  و برای زندگیتون مفیده. نیازی نیست مطابق سلیقه ی دیگران باشه. اگه دوس دارید کلشو فقط با خودکار مشکی پر کنید. اگر دوس دارید هر صفحه شو نقاشی بکشید. اگر دوس دارین توی دفتر خط دار انجامش بدید.

مهم اینه که تاثیر مثبت توی زندگیتون داشته باشه. پس هدف هاتونو بدونید و واسشون برنامه ریزی کنید.

اگه به برنامه م نرسیدم چی؟

فکر نمیکنم هیچ آدمی روی کره ی زمین وجود داشته باشه که هر برنامه ای که ریخته رو انجام داده باشه. آخر هر هفته یا هر روز یا هر ماه، برنامه ای که نوشته بودید رو نگاه کنید، از کارهایی که عقب افتاده اصلا ناراحت نشید بلکه سعی کنید الگوی زندگیتونو پیدا کنید. یعنی دلیل انجام نشدن هر برنامه ای رو پیدا کنید و سعی کنید برای هفته یا ماه بعد برنامه ی درست تری بچینید.

از روزی که شروع میکنید مدتی طول میکشه تا دستتون بیاد چطور باید برنامه ریزی کنید پس از تغییر نترسید و سعی کنید سبک های جدید رو امتحان کنید. مطمئن باشید اگر پشت کار داشته باشید حتما به نتیجه می رسید.


پس یاد گرفتیم که جواب سوال بولت ژورنال چیست ، اینه که بولت ژورنال یک روش برنامه ریزی شخصی و منعطفه! با استفاده از این روش هر کسی برای خودش و متناسب با زندگی خودش یک دفتر برنامه ریزی درست می کنه! به اون دفتر میگن بولت ژورنال!

نردیشمی

من زیاد از بولت ژورنال حرف می زنم، چون به نظرم بهترین روشیه که یک نفر می تونه باهاش به زندگیش سر و سامون بده. به همین دلیل هم کتاب بولت ژورنال رو ترجمه کردم! اگه می خوای بیشتر درباره ی من بدونی اینجا رو بخون.

صفحه ی اینستاگرام نردیشمی هم پره از ایده و آموزش های کاربردی برای برنامه ریزی، مطالعه و انگیزه داشتن!

هر سوالی که دارین پایین همین پست بپرسید تا جواب بدم.

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید