ایکیگای یک مفهوم ژاپنیه که میشه ترجمه‌ش کرد به معنای زندگی. توی فرهنگ ژاپنی هر شخص که بتونه ایکیگای خودش رو در زندگی پیدا کنه، زندگی مفید و پرمعنا و خوشحالی خواهد داشت. توی این پست میخوام باهاتون راجع به ایکیگای صحبت کنم و با یک تمرین بهتون یاد بدم که چطور میتونید معنای زندگی خودتون رو پیدا کنید. این پست به درد کسانی میخوره که چندین مدل هدف توی ذهنشون دارن اما نمیدونن کدومو به عنوان اصل انتخاب کنند. انگار که توی یک فروشگاه بزرگ باشیم و ندونیم توی خونه چی نیاز داریم تا بخریم. قراره با انجام این تمرین درک بهتری از خودمون و مسیری که باید در زندگی بریم پیدا کنیم.

ایکیگای چیست؟

بر اساس فرهنگ ژاپنی هر فرد در زندگی یک ایکیگای داره که همون معنای زندگیشه. هر کسی که بتونه ایکیگای زندگی خودش رو پیدا کنه، به آرامش میرسه. ایکیگای چیزیه که باعث میشه زندگی شما هم مفید باشه و هم خوشحالتون بکنه. اگر شما بدونید که معنای زندگیتون چیه، میتونید مسیر درست تری در همه ی جنبه های زندگیتون انتخاب کنید. انتخاب هایی که در نهایت به احساس رضایت درونی برسند. واژه‌ی ایکیگای در حقیقت به چیزی اشاره میکنه که در زندگی هر شخص منبع ارزش تلقی میشه. مسلما برای اشخاص مختلف این منبع ارزش متفاوته. پیدا کردن ایکیگای یک روند ساده ولی عمیق داره. هر فرد با دقیق شدن در روح خودش میتونه منبع ارزشش رو در زندگی پیدا کنه.

چطور ایکیگای خودم رو پیدا کنم؟

خب میرسیم به قسمت عملی ماجرا. برای پیدا کردن معنی زندگی، نیازه که به روحیه و شخصیت خودمون نگاه کنیم و سعی کنیم کشف کنیم که چه چیزی بیشترین ارزش رو به زندگی ما میده. برای اینکار یک ورق کاغذ بردارید و اونو به ۴ قسمت تقسیم کنید. توی هر قسمت قراره لیستی از یک سری کار، مهارت، شغل یا هدف بنویسیم.

۱- کارهایی که دوسشون دارم

اینجا لیستی از کارهایی بنویسید که از انجام دادنشون لذت میبرید. کارهایی که باعث میشن یک چیزی توی قلبتون به هیجان بیاد. کارهایی که وقتی مشغولشون میشید گذر زمان رو فراموش میکنید. مثال: کتاب خوندن، آشپزی کردن، کارکردن با نرم‌افزارهای گرافیکی

۲- کارهایی که توشون مهارت دارم

در این قسمت لیستی از تمام مهارت‌هاتون بنویسید. چیزهایی که ممکنه از کودکی در اونها استعداد داشته باشید یا چیزهایی که بعدا در گذر زمان یاد گرفتید. مثال: نقاشی کشیدن، ریاضیات، حرف زدن با غریبه ها، فتوشاپ، آرام کردن بچه ها، ...

۳- چیزهایی که جهان بهش نیاز داره

توی این قسمت قراره شما کارهایی رو بنویسید که میتونید برای دیگران یا برای جهان انجام بدید. در حقیقت راه‌های کمک کردن شما به محیط بیرون خودتون. از خانواده و دوستان تا کشورتون یا در نهایت جهانی که توش زندگی میکنیم. مثال: کمک کردن به افراد بی‌خانمان، کم کردن آلودگی‌ محیط زیست، ایجاد اشتغال برای جوانان، بالابردن سطح تحصیلات جامعه، ...

۴- کارهایی که می‌تونم ازشون پول دربیارم

توی این قسمت قراره کلی ایده بنویسید برای پول درآوردن. یعنی لیست کارهایی که توانایی انجام دادنشون رو دارید و میتونید ازشون درآمد کسب کنید. مثال: میتونم راننده اسنپ باشم. میتونم پست وبلاگ بنویسم. میتونم تلفنهای دفتر رو جواب بدم. میتونم زبان فرانسه درس بدم. ...   بهتره وقت بذارید و خیلی آروم و عمیق به تمام این بخش ها فکر کنید. سرسری رد نشید. این تمرین میتونه کمک زیادی به شناخت خودتون و پیدا کردن مسیر زندگیتون بکنه.

معنای زندگی

معنای زندگی شما قراره چیزی باشه که بین تمام این چهار بخش اشتراک داره. برای پیدا کردنش باید مدام به لیست هایی که نوشتید نگاه کنید و با خودتون کلنجار برید. اما در نهایت اون کار یا اون چیزی که اشتراک بیشتری در تمام چهار قسمت داره چیزیه که بیشترین ارزش رو به زندگی شما میده. اینو هم یادتون باشه که قرار نیست هرکسی فقط یک چیز رو در زندگی انتخاب کنه و دیگه به همون بچسبه! نه! بلکه این تمرین قراره باعث شه بتونیم به زندگیمون جهت بدیم و راحت تر مسیرمون رو انتخاب کنیم. من یک صفحه‌ی آماده برای نوشتن این موارد آماده کردم که میتونید به راحتی دانلودش کنید: [caption id="attachment_1724" align="alignleft" width="212"]ایکیگای پیدا کردن معنی زندگی ایکیگای پیدا کردن معنی زندگی[/caption] دانلود برگه آماده ایکیگای ایده ی این پست از اونجا اومد که چند روز پیش یکی از شما توی اینستاگرام از من پرسیدید که چطور بین همه‌ی کارهایی که دلم میخواد انجام بدم یکی رو انتخاب کنم و روش تمرکز کنم؟ پیام طولانی بود و اصل مشکل اینجا بود که کلا توی زندگی چطور مسیرمونو پیدا کنیم؟ جواب دادن من چندین روز طول کشید. چون به نظرم یک سوال معمولی نبود. چیزی نبود که بتونم توی دو تا جمله خلاصه‌ش کنم و به نظرم تاثیرش هم روی زندگی شخص بسیار مهم بود. پس به خودم چند روز وقت دادم تا تحقیق کنم و به یک جواب درست برسم. توی همین جستجوها بود که با مفهوم ایکیگای (ikigai) آشنا شدم. در نهایت هم تصمیم گرفتم جواب رو به صورت پست روی بلاگ بذارم تا همه ی کسایی که ممکنه الان چنین مشکلی داشته باشن بتونن بخونن و ازش استفاده کنند.

خیلی خوشحالم که از طریق نردیشمی گروهی رو شکل دادیم که همه به هم برای جلو رفتن و خوشحال بودن کمک می‌کنیم. من که خیلی از مفهوم ایکیگای خوشم اومد! واسم بنویسید که نظرتون راجع به این پست چی بود؟ بازم از این دست پست ها داشته باشیم یا نه؟
  تماشای ویدیوی آموزش ایکیگای [aparat id="UwGIg"]   [caption id="attachment_14156" align="aligncenter" width="169"]آموزش ایکیگای آموزش ایکیگای[/caption]

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
ماری

ماری

13 فروردین 1403 ساعت 18:58

بله بسیار عالی بود کاش در مورد هدف گزاری برای یک سال هم پست بزارید من در قسمت جستجو نتونستم چیزی پیدا کنم
نسرین ملک زاده

نسرین ملک زاده

28 اسفند 1402 ساعت 17:29

خیلی خوب توضیح دادین خدا خیرتون بده ♡