اصل پارتو یا قانون ۲۰/۸۰ چیست؟

اصل پارتو چی میگه؟

اصل پارتو به این اشاره میکنه که ۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد کارها حاص میشن. پس یعنی بخش کوچکی از کارها میتونن تاثیر بزرگی بذارن. البته این اصل منحصر به موضوع برنامه ریزی و مدیریت زمان نیست و اصالتا یک مفهوم اقتصادیه. 💰 یک اقتصاددان ایتالیایی به نام آقای پارتو مشاهده کرد که ۸۰ درصد زمین های کشورش در تملک ۲۰ درصد افراد جامعه هستند. حتی در ابعاد کوجکتر می دید که ۸۰ درصد میوه های باغش رو ۲۰ درصد درختان تولید میکنن! از روی این مشاهدات بود که اصل پارتو رو ارائه داد. اما در این پست می خواهیم فقط از زاویه ی برنامه ریزی به اصل پارتو نگاه کنیم و بادبگیریم چطور میشه از این اصل برای افزایش بهره وری استفاده کرد. 😏 یادت باشه که اصل پارتو یک معادله ی اثبات شده ی ریاضیاتی نیست! بلکه یک پدیده ست که میشه در حوزه های بسیاری مثل تجارت، مدیریت و یا اقتصاد مشاهده‌ش کرد. این اصل به قانون ۸۰/۲۰ هم مشهوره.

چطور از اصل پارتو برای افزایش بهره وری استفاده کنیم؟

اولین کمکی که این قانون به ما می کنه اینه که متوجه بشیم ارزش همه ی کارها (یا چیزها) یکسان نیستن. بلکه ما میتونیم به نسبت تاثیر و نتایج اون موارد، اونها رو ارزش گذاری کنیم. مثلا ارزش همه ی درختان باغ آقای پارتو یکسان نیس چون میوه ای که تولید میکنن مشابه نیست! 🌳 این دانش به ما کمک میکنه در فعالیت هامون (تصمیم گیری، اولویت بندی و ...) هوشمندانه تر عمل کنیم.

اصل پارتو در برنامه ریزی

برنامه ریزی ها معمولا شامل یک لیست کارها میشن. این لیست میتونه روزانه یا هفتگی یا حتی سالانه باشه. ممکنه کدگذاری رنگی داشته باشه. ممکنه حتی به صورت یک جدول بهره وری خوشگل و گوگولی دراومده باشه. اما در نهایت ذات همه ی اینها یک لیست کارهاست. پس ما باید انتخاب کنیم که از این لیست باید کدومها رو اول انجام بدیم و کدومها رو بذاریم برای «اگر وقت شد»! یک راه خوب برای اولویت بندی لیست کارهامون توجه کردن به نتایج اونهاست. برای مثال ممکنه من این آخر هفته دو تا تکلیف داشته باشم، یکیشون قراره ۲ نمره از پایان ترمم رو شامل بشه. تکلیف دوم مال درسیه که استادش هر هفته تکلیف میده در نتیجه این یک دونه به تنهایی دو نمره نداره! حالا امروز که پنج شنبه ست و من میخوام انجام تکالیفم رو شروع کنم، بهتره اول از کدوم تکلیف آغاز کنم؟  اصل پارتو به ما میگه که از تکلیف اول شروع کن چون آورده ی بیشتری برای تو داره. 😎 (البته یادت نره که تکلیف بعدی رو هم انجام بدی!)

تعیین استراتژی

بذارید یک استراتژی قدم به قدم بچینیم که قابل کاربرد در انواع وظایف و تکالیف باشه. هدفمون چیه؟ می خوایم بیشترین نتیجه ی ممکن رو به دست بیاریم!
  1. یک لیست از کارهایی که داری آماده کن. (این لیست میتونه به شکل هر یک از صفحه های بولت ژورنالت باشه!)
  2. اثرگذاری هر مورد رو ارزیابی کن ⬅️ میتونی ارزیابیت رو با امتیاز دادن از ده نمره به هر مورد انجام بدی
  3. حالا به راحتی میتونی کارهات رو اولویت بندی کنی. اول اونهایی رو انجام بده که اثر بیشتری دارن و بعد به کارهای کم تاثیرتر برس!
  قانون ۲۰/۸۰ میتونه خیلی کمک کننده باشه، اما در عین حال فقط یکی از تکنیک های اولویت بندی و مدیریت زمانه. یکی دیگه از این تکنیک ها ماتریس آیزنهاور هست که قبلا دربارش حرف زدیم. هنگام استفاده از چنین تکنیک هایی باید همیشه شرایط شخصی خود و معیارهای خارجی دیگه ای که شاید روی تصمیم گیری تو اثر داشته باشن رو هم در نظر بگیر!   منبع

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
سهرابی

سهرابی

20 اسفند 1402 ساعت 01:13

در این زمینه میشه کتابی معرفی کنید زمینه اولویت بندی