آموزش تایم بچینگ: دسته ای کار کردن چیه و به چه دردی می خوره؟

تایم بچینگ (time batching) به فارسی میشه: دسته ای کار کردن. که یک راهکار برای بهره وری محسوب میشه. بریم که دربارش بیشتر یاد بگیریم. ??

مفهوم تایم بچینگ

تایم بچینگ یا دسته ای کار کردن یعنی از بین تمام کارهایی که داریم، اونهایی رو که شبیه هم هستن با هم انجام بدیم! آره به همین سادگی ? مثلا یک بلاگر (مثل خودم!) در طول هفته کارهای متفاوت زیادی داره. باید ویدیو ضبط کنه، پادکست ضبط کنه، ویدیو ادیت کنه، پادکست ادیت کنه، مطالعه تحقیقاتی داشته باشه، ایمیل جواب بده، پست بلاگ بنویسه، دایرکت جواب بده، جلسه بره و کلی کارای خورده ی دیگه که نام نمی برم. حالا من به جای اینکه هر روز چند تا کار مختلف انجام بدم، مثلا یک ویدیو ضبط کنم، یک پست بلاگ بنویسم و یک سری ایمیل جواب بدم، سعی میکنم کارهای شبیه به هم رو با هم انجام بدم. مثلا هر بار که وسایل فیلم برداری رو میچینم، سعی میکنم چندتا فیلم رو با هم ضبط کنم. یا هر بار که می خوام جلسه ای بذارم، سعی میکنم چندتا جلسه رو توی یک روز پشت سر هم تنظیم کنم. مثالهایی که من زدم از زندگی بلاگری بود. اما دسته ای کار کردن به درد هر شغل و هر شرایطی می خوره. در ادامه قدم به قدم توضیح میدم که چطور میتونیم دسته ای کارامون رو انجام بدیم.

چه کارهایی رو میشه دسته ای انجام داد؟

برای دسته ای انجام دادن کارها به ویژگی ها و شباهتشون نگاه می کنیم. از خودمون می پرسیم: کدوم کارها رو میشه با هم انجام داد و در وقت صرفه جویی کرد. بذارید براتون مثال بزنم. ما میتونیم کارهای لیست پایین رو دسته دسته کنیم:
  • کارهای بیرونی مثل بانک و مطب دکتر و مشاوره و جلسه و ...
  • کارهای سوشال مدیا مثل چک کردن دایرکت های اینستاگرام یا توییتر و ...
  • کارهای کامپیوتری (هر کاری که براش نیازه پشت کامپیوتر بنشینیم)
  • کارهای نوشتنی
  • کارهای دستی (مثل مطالبی که باید روی کاغذ نوشته بشن)
  • کارهای خورده ریز که هر کدوم کمتر از ۵ دقیقه وقت میگیرن اما هی عقب میندازیم (مثل آب دادن به گلدون ها یا یک تماس تلفنی ساده)
  • ...
اینها دسته بندی هایی بودن که به ذهن من رسید. شما باید به زندگی خودتون نگاه کنید و اون کارهایی رو که به نظرتون شبیه هم هستن یا میتونن پشت سر هم سریع انجام بشن جدا کنید. با این جداسازی حالا شما یک دسته دارید! ?

تایم بچینگ قدم به قدم

حالا می خوام بگم که چطور مرحله به مرحله انجامش بدیم:

۱- نوشتن لیست کارها

به لیست کارهای این ماه یا این هفته نگاه کنید. من خودم معمولا هفتگی انجام میدم. تمام کارهایی که باید در این زمان انجام بشن رو بنویسین.

۲- جدا کردن کارهای مشابه

حالا باید کارهای مشابه رو جدا کنیم. یعنی کارهایی که .ویژگی هایی شبیه هم دارن. کارهایی که می تونن پشت سر هم انجام بشن. من در شکل زیر یک لیست از کارهای هفته م نوشتم. خواستم با مثال بهتون نشون بدم که چطور این کارها رو جدا می کنیم. من جداسازی رو با رنگ انجام میدم. شما خیلی راحت میتونید فقط علامت بزنید یا دورشون خط بکشید. هر طوری که خودتون راحتید مشکلی نیست. [caption id="attachment_18272" align="aligncenter" width="473"]لیست کارها برای تایم بچینگ لیست کارها برای تایم بچینگ[/caption]

۳- برنامه ریزی برای انجام دسته ها

در مرحله ی قبل ما کارها رو دسته بندی کردیم. حالا باید یک فکری به حال انجام دادن این دسته ها بکنیم. اول از همه تا جایی که می تونیم براشون وقت مشخص می کنیم. مثلا همونطور که در شکل میبینید، من تصمیم گرفتم کارهای بیرونیم رو در روز سه شنبه انجام بدم. البته نیازی نیست برای هر دسته یک روز کامل در نظر بگیرید. میتونه یک نصفه روز یا حتی چند ساعت باشه. [caption id="attachment_18273" align="aligncenter" width="476"]برنامه ریزی برای تایم بچینگ برنامه ریزی برای تایم بچینگ[/caption]  

۴- انجام دادن اون کارها

طبیعتا مرحله ی آخر انجام دادنه. من در ابتدا که میخواستم استفاده از این روش رو شروع کنم فکر می کردم خیلی خسته کننده باشه. اما اصلا این طور نبود. برعکس فایده های زیادی ازش دیدم. مهم ترین فایده ش هم صرفه جویی در وقت و انرژی من بود. خیلی از کارها وقتی در طول زمان پخش میشن، ازمون انرژی زیادی می گیرن. در حالیکه همون کارها رو اگر پشت هم انجام بدیم سریع جلو میرن. [ytp]https://youtu.be/AR2tyrzLggA[/ytp] امیدوارم شما هم مثل من از این روش استفاده کنید. و امیدوارم شما هم مثل من ازش خوشتون بیاد! اگه در مورد تایم بچینگ نظر یا سوال خاصی دارید، همینجا توی کامنتها برامون بنویسید ?     عکس شاخص این پست از اینجاست!

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید