جعبه ی لایتنر یک ابزار خیلی معروف برای یادگیریه. خیلی از کنکوری ها ازش برای حفظ کردن درس هاشون استفاده میکنن. خیلی ها برای یادگیری یک زبان جدید ازش استفاده می کنن. میشه ازش برای به خاطر سپردن درسهای دانشگاه یا هر اطلاعات دیگه ای که برای خودمون مهمه استفاده بکنیم. در این پست میخوام بهتون یاد بدم که چطور با این جعبه کار بکنیم. راستی! من یک دوره‌ی زبان آموزی بر اساس همین جعبه طراحی کردم. از اینجا ببینش.

وسایل مورد نیاز برای کار با جعبه لایتنر

استفاده از جعبه لایتنر امکانات زیادی نمی خواد. یک جعبه ی لایتنر نیاز داریم که میتونیم بخریم یا خودمون با کارتون درست کنیم. یک سری کارت برای نوشتن اطلاعات می خوایم. اندازه ی این کارتها میتونه حدودا ۵ در ۵ سانتی متر باشه. چون قراره از این کارتها برای نوشتن اطلاعات استفاده کنیم، به تعداد بالایی ازشون نیاز داریم. (بالای ۱۰۰ تا) ۲۵ تا هم کارت جدا کننده می خوایم. رنگ کارتهای جدا کننده باید حتما از کارتهای اطلاعات متفاوت باشه.

منطق کار با جعبه لایتنر

جعبه لایتنر منطق ساده ای داره. کافیه یکی دو روز باهاش پیش بری اون وقت کامل یاد میگیری. این جعبه ۵ تا خونه با ظرفیت های مختلف داره.
  • یک کارت از یک سمت وارد جعبه لایتنر میشه و حدافل ۳۰ روز طول میکشه تا از جعبه خارج بشه. وقتی از جعبه خارج میشه که تو اون کارت رو کامل یاد گرفته باشی.
  • هر کارت زمانی میتونه از یک خونه به خونه ی بعدی منتقل بشه که ظرفیت اون خونه پر شده باشه.
آموزش کار با جعبه لایتنر بریم سراغ آموزش قدم به قدم جعبه لایتنر:

روز اول

یک دسته کارت جدید درست میکنیم و اونها رو در خونه ی اول قرار می دیم. تعداد کارتها میتونه هرچندتا که میخواین باشه. بین ۱۰ تا ۴۰ تا کارت معقوله.

روز دوم

کارت های خونه ی اول رو بر می داریم و دوره می کنیم. هر کدوم رو که بلد بودیم، به خونه ی دوم منتقل میکنیم و هر کدوم که بلد نبودیم برمیگرده به خونه ی اول. در نهایت پشت کارتهایی که به خونه ی دوم رفتن یک کارت جداکننده قرار میدیم. همچنین یک سری کارت جدید هم درست میکنیم که در خونه ی اول قرار میدیم.

روز سوم

امروز توی خونه ی دوم یک دسته کارته. پس ظرفیتش که دو دسته بوده هنوز تکمیل نشده. پس هنوز وقت مرور خونه ی دوم نرسیده. کارت های خونه ی اول رو برمیداریم. مرور میکنیم. هر کدوم که بلد بودیم رو به خونه ی دوم پشت کارت جدا کننده قرار میدیم و هر کدوم که بلد نبودیم در خونه ی اول میمونه. حالا ظرفیت خونه ی دوم تکمیل میشه. همچنین یک سری کارت جدید هم درست میکنیم و در خونه ی اول قرار میدیم.

روز چهارم

میبینیم که ظرفیت خونه ی دوم هم که دو دسته کارت بود تکمیل شده. پس امروز خونه ی دوم هم باید مرور بشه. دسته ی اول (قدیمی تر که جلوتره) از خونه ی دوم رو برمیداریم و مرور میکنیم. اونایی که بلد بودیم رو به خونه ی سوم منتقل می کنیم. در نهایت پشت این دسته ی جدید در خونه ی سوم یک کارت جداکننده میذاریم. اون کارتهایی رو هم که بلد نبودیم به خونه ی اول منتقل می کنیم. حالا میریم سراغ کارتهای خونه ی اول که باید مرور بشن. هر کدوم رو که بلد بودیم در خونه ی دوم قرار میدیم. (حواسمون باشه بین این کارتها و کارتهایی که از دیروز توی خونه ی دوم قرار دارن باید یک جداکننده هم بذاریم). اون کارت هایی رو هم که بلد نبودیم میذاریم در خونه ی اول بمونن. یک سری کارت جدید هم درست میکنیم و در خونه ی اول قرار میدیم.

روال کلی

کلا روال کلی هر روز به این شکله:
  • هر خونه ای که ظرفیتش کامل شده بود باید مرور بشه:
    • اگر اون کارت رو بلد بودیم، به خونه ی بعدی منتقل میکنیم.
    • اگر بلد نبودیم، به خونه ی اول برمی گرده.
  • یک سری کارت جدید هم درست میکنیم و در خونه ی اول قرار میدیم.

روز سی اُم

در روز سی ام، ظرفیت همه ی خونه ها تکمیل شده. در این روز خونه ی پنجم رو هم مرور می کنیم. هر کارتی رو که بلد بودیم از جعبه خارج می کنیم. و هرکارتی رو که بلد نبودیم به خونه ی اول برمیگردونیم. کارتهایی که از طریق خونه ی پنجم از جعبه خرج میشن رو دیگه کامل یاد گرفتیم. ?  به همین شکل کارتهای خونه های چهارم و سوم. دوم رو هم مرور میکنیم. همچنین یک سری کارت جدید درست میکنیم و در خونه ی اول قرار میدیم. [caption id="attachment_18143" align="aligncenter" width="883"]روال جعبه لایتنر روال جعبه لایتنر[/caption]   کار با جعبه لایتنر خیلی ساده ست. ممکنه خوندن این دستورالعمل ها گیجتون کرده باشه ولی اصلا نترسید. همین که چند روز باهاش جلو برید کامل دستتون میاد. پس جعبه تون رو آماده کنید و روز به روز به همین شکلی که اینجا توضیح دادم کارهای لازم رو انجام بدید. به روز چهارم که برسید دیگه میدونید دقیقا باید چکار کنید. ?

 

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید