آموزش ارزیابی در برنامه ریزی

یک برنامه ریزی هر چقدر هم که با انگیزه و دقیق نوشته شده باشه، اگر مورد ارزیابی قرار نگیره به درد نمی خوره. ما با ارزیابی برنامه ریزی هامون متوجه اشتباهاتمون میشیم، دقتمون به حال و هوامون بیشتر میشه و در نهایت میتونیم تصمیم های بهتری برای زندگی مون بگیریم. موضوع این پست آموزش ارزیابی در برنامه ریزی هست یعنی می خوایم یاد بگیریم بعد از برنامه ریزی کردن و انجام دادن کارها چطور فهرست کارهامون رو ارزیابی کنیم و اون رو بهبود ببخشیم. 🙌🏻 بهتره برای هر بازه ی زمانی ای که برنامه می ریزیم، در انتهاش اون برنامه رو ارزیابی کنیم. مثلا اگر جمعه ها برای هفته ی بعد برنامه ریزی می کنیم، در انتهای اون هفته چند دقیقه وقت بذاریم و به کارهایی که کردیم یا نکردیم فکر کنیم تا بتونیم برای هفته ی بعد تصمیم بهتری بگیریم. همین فرآیند رو میشه برای برنامه های ماهانه و سالانه هم انجام داد.

در ارزیابی برنامه ریزی چکار می کنیم؟

در این چند دقیقه ای که می شینیم و به روزها یا هفته هایی که گذشتند فکر می کنیم، دو تا کار اصلی انجام میدیم:

۱- مایگریشن (مهاجرت)

مایگریشن یک روش در بولت ژورناله که برای مدیریت کارهای انجام نشده استفاده میشه. مثلا برای برنامه های ماهانه، به ماهی که گذشت نگاه می کنیم و تصمیم می گیریم که آیا کارهای انجام نشده ی اون ماه باید به ماه بعد منتقل بشوند یا نه. این تصمیم گیری رو با دو معیار  ِ «ضرورت» و «اهمیت» اون کارها انجام میدیم. من قبلا در یک ویدیوی اینستاگرام این روش رو کامل توضیح دادم که میتونید از اینجا تماشا کنید: [aparat id="vG6oC"] لینک توضیحات بیشتر درباره ی مایگریشن

۲- بررسی حال و هوا

من این بررسی رو خیلی دوست دارم. اینکه آخر هر هفته یا هر ماه، صفحه هامو ورق می زنم، یادداشت هامو می خونم و سعی می کنم به یاد بیارم اون بازه ی زمانی برام چطور گذشته. بعد چند خط یادداشت می نویسیم. این که اون مدت چه حالی داشتم، چه حسی داشتم. روزهام مفید بوده یا نه، احساس خوشحالی می کردم یا بیشتر غمگین بودم؟ تنهاییم زیاد بوده یا نه، دور و برم آدم ها و دوستانم بودند. بودن این آدم ها چه تاثیری روم داشته؟ خلاصه کلی کاوش می کنم و فکر می کنم. بعد کم کم سوال های سخت تر می پرسم. اینکه چرا این حس رو داشتی؟ چرا این اتفاق افتاد؟ آیا می خوای هفته ی بعد یا ماه بعد یا سال بعد هم همین حال و هوا رو داشته باشی؟ این سوال ها رو جواب میدم و بعد میرسم به چطور! مثلا اگر در ماه گذشته عمگین بودم و نمی خوام ماه بعد هم همینطور باشه از خودم می پرسم چطور م خوای غمگین نباشی و خوشحال باشی؟ این نوشتن بهم ایده میده برای برنامه ریزی های آینده. واقعا فقط فکر کردن کافی نیست، حتما بنویسید!  معمولا بیشتر از چند خط یا نهایتا یک صفحه نمیشه. (مگر اینکه خودتون به شدت احساس نیاز بکنید!) من یک صفحه ی نمونه رو برای کسانی که شاید عادت به نوشتن ندارند یا نمی دونند چه سوالهایی باید از خودشون بپرسند آماده کردم که میتونید از اینجا دانلود کنید. این یک pdf ساده ست برای آموزش بررسی حال و هوامون. میتونید این صفحه رو پرینت بگیرید و جواب ها رو توش بنویسید یا اینکه فقط از سوالها ایده بگیرید و پاسختون رو توی دفتر بولت ژورنالتون وارد کنید. در هر صورت امیدوارم که این آموزش ارزیابی در برنامه ریزی بسیار به دردتون بخوره، برای من که خیلی مفید بوده!  

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید