آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد

سلام دوستای عزیزم. قراره راجع به این حرف بزنیم که در شروع ِ برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد باید چکار کنیم! فرض بر اینه که شما از تصمیمتون کاملا مطمئن هستید و می‌دونید می‌خواید برای چه رشته و گرایشی اقدام کنید. اگر اینطوری باشه، بهتون پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع برنامه ریزی روی کاغذ، این کارهارو که به آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد بسیار کمک می‌کنند انجام بدید. چیزهایی که نوشتم، کارهایی هستند که به خود من برای کنکورم بسیار کمک کردند و در نهایت تونستم در رشته ی برق مخابرات دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر) مشغول به تحصیل بشم. امیدوارم شما هم انجامشون بدید و نتیجه ش رو ببینید.

۱- مشاهده ی کارنامه‌ی قبولی‌های کنکور کارشناسی ارشد گذشته

خب بعد از اینکه رشته‌ی مورد نظرتون رو در کنکور کارشناسی ارشد انتخاب کردین، وقت اینه که بدونید دقیقا می‌خواید به کجا برسید. مثلا ممکنه هدف شما این باشه که بتونید در یکی از دانشگاه‌های شهر خودتون تحصیل کنید. یا اینکه دلتون بخواد در بهترین دانشگاه ایران قبول بشید. هدف نهایی‌تون هر چیزی که باشه، باید بدونید برای رسیدن بهش دقیقا نیاز به چه رتبه و درصدهایی دارید. یک سری کارنامه ی مربوط به قبولی یکی دو سال گذشته ی اون دانشگاه و گرایش یا رتبه ای رو که مد نظرتون هست چک کنید. با یک جستجوی ساده در گوگل میتونید تعداد زیادی از این کارنامه ها رو راحت دانلود کنید. سعی کنید چهار پنج تا رو که به هدف شما نزدیک تر هستند  انتخاب کنید و بعد درصدهاشون رو برای خودتون بنویسید .
چک کردن کارنامه ها به چه دردی می خوره؟!
خیلی از ما قبل از شروع برای کنکور ارشد فکر می‌کنیم مثل کنکور کارشناسی می‌مونه که باید همه ی درس ها رو تا جایی که می‌تونیم درصد بالایی بزنیم تا رتبه ی خوب بیاریم. اما در واقع اینطور نیست. مثلا در کنکور ارشد برق خیلی از افرادی که رتبه ی سه رقمی یا حتی دو رقمی میارن، درصد زبان انگلیسی کمتر از ۴۰ دارن! یا در گرایش مخابرات هستند کسایی که درس الکترومغناطیس (مهم ترین درس مخابرات) رو صفر می‌زنن چون حل کردن سوال‌های تستی این درس خیلی سخته! این چیزها رو من ابتدا نمی دونستم و براشون استرس زیادی داشتم اما چک کردن کارنامه ها خیلی بهم کمک کرد. دیدن این کارنامه ها باعث میشه اولا اعتماد به نفس بگیرید و دوما بتونید یک برنامه ی واقعی برای خودتون بریزید که خیلی هم ایده آل گرایانه نباشه. مثلا من با دیدن کارنامه های مشابه به این نتیجه رسیدم که اگر میانگین درصدهام حدود ۴۰ باشه میتونم رتبه ای که می‌خوام رو بیارم و برای اون درصد ها برنامه ریزی کردم و در نهایت هم اون رتبه رو آوردم. با وجود اینکه هر سال نوع قبولی‌های هر رشته فرق می‌کنه، مثلا یک سال اول ظرفیت شبانه‌ی یک دانشگاه پر میشه در صورتی که تا سال قبل اول روزانه‌ها پر می‌شدند، اما باز هم خیلی چیزها ثابته. مثلا هیچ وقت اتفاق نمی‌افته که کسی با رتبه ی ۶۰ در رشته ای قبول شه که سال گذشته فردی با رتبه ی ۱۰۰۰ اونجا بوده. تغییراتی که هر سال اتفاق می‌افته یک سری تغییرات کلیه پس نگران نباشید. شما هدفتون رو مشخص کنید و براش تلاش کنید.  

۲- انتخاب کتاب مناسب برای کنکور کارشناسی ارشد

انتخاب منابع مناسب مطالعه خیلی مهمه. وقتی میگم خیلی یعنی خیلیییییییی! یادتونه قبلا گاج یک شعار داشت که می‌گفت:«به جای آنکه چندین کتاب بخوانید، کتاب‌های گاج را چندین بار بخوانید.»؟ به جرئت میگم این شعار تقریبا برای هر نوع کتابی کار می‌کنه. اگر می‌خواید بهترین استفاده رو از مطالعه تون بکنید، برای هر درس فقط یک کتاب تست ( دیگه نهایت برای یکی از درساتون که خیلی نیازه بیشتر) انتخاب کنید و برنامه تون رو کامل روی همون بریزید. خوندن کتاب‌های متفاوت و زیاد برای کنکور اصلا نتیجه نمیده. در حقیقت هیچ کدوم از ما وقت نمی‌کنیم برای هر درس سه تا کتاب بخونیم بلکه سه تا می‌خریم و بعد با استرس زیاد از هر کدوم یک ذره می‌خونیم و در نهایت هم هیچ دید کلی و جامعی نسبت به اون درس پیدا نمی‌کنیم. پس لطفا برای کنکور کارشناسی ارشد ، بیشتر از یک کتاب تست برای هر درس تهیه نکنید. مسلما اینکه کتاب رو چطور انتخاب کنید خیلی مهمه. ساده ترین راهش جستجو در گوگل و پیدا کردن بلاگ هایی که منابع کنکور رو معرفی کردن هست. اما حواستون باشه بعضی از این بلاگ صرفا یک لیست از کتاب ها رو آوردن و هیچ دلیلی برای خوب بودنش ندارن. یا ممکنه اون پست تبلیغاتی و برای فروش یک سری کتاب خاص باشه. به نظر من علاوه بر جستجو در گوگل ، از دوستانی که در یکی دو سال گذشته کنکور دادن سوال کنید.
چه سوال هایی بپرسیم؟!
سعی کنید سوال هایی بپرسید که به تصمیم گیری تون درباره ی انتخاب کتاب کمک کنند. مثلا اینکه کتاب رو چه کسی نوشته؟ حجمش چقدره؟ آیا درسنامه هاش مفیده یا باید کنارش جزوه بخونم؟ تعداد نمونه سوال هاش چقدره؟ آیا سوال ها متناسب با سطح کنکوره؟ خلاصه سوال هایی که واقعا کارگشا باشند و خیالتون رو راحت کنند. صرف اینکه بپرسید این کتاب خوبه یا نه؟ به درد نمی خوره! چون ممکنه خوب بودن از دید شما و دوستتون متفاوت باشه.  

۳- ثبت نام در آزمون آزمایشی

مسلما برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد مهم ترین چیزه. و بذارید صادقانه بگم: پیش رفتن با برنامه ریزی آزمون از استرستون خیلی کم می کنه. شما همچنان میتونید برنامه ریزی ماهانه و هفتگی و روزانه داشته باشید و در عین حال با برنامه ریزی یک سری آزمون آزمایشی هم پیش برید. اگر به هر دلیلی امکان ثبت نام در آزمون رو ندارید، تقسیم بندی آزمون هاشون رو از سایتشون دانلود کنید (تا جایی که می‌دونم همشون روی سایتشون میذارن) و بعد خودتون رو مجبور کنید که طبق همون برنامه پیش برید. از دیگر مزایای شرکت در آزمون!!! اینه که یاد می‌گیرید با استرس مبارزه کنید. یاد میگیرید که قرار نیست همیشه به همه ی سوال ها جواب بدید. خلاصه یاد می‌گیرید در فضای کنکور باشید. پس لااقل در دو آزمون آزمایشی قبلا از کنکور اصلی شرکت کنید.  

بحث و گفتگو

ورود

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

وارد شوید
پویا زینالی

پویا زینالی

29 اسفند 1402 ساعت 15:42

🙏🙏🌹